Zo trek jij je ideale klant aan

Hoe vaak gebeurt jou dit: Je hebt een geweldig idee voor je blog of nieuwsbrief. Je wilt al bijna achter je laptop kruipen, of hebt zelfs al wat op je blocnote staan als de stemmetjes in je hoofd beginnen: ‘Wie wil dit nu lezen?’ ‘Misschien maak ik wel iemand boos.’ ‘Als … dit leest, dan ben ik die misschien wel kwijt als klant.’ ‘…  zouden zich aangesproken kunnen voelen en afhaken.’ En zo gaat het nog wel even door. Ooit schreef ik een vrij gedurfd blogbericht ‘Niet commercieel zijn als marketingstrategie’. Op het moment dat ik de e-mail verstuurde (mijn blogberichten zijn, in de meeste gevallen, ook gelijk mijn ‘nieuwsbrieven’), wist ik dat het me waarschijnlijk wat inschrijvingen op mijn maillijst zou kosten. Ik had gelijk, er schreven zich een aantal mensen uit.

So what?

Daar had ik me druk over kunnen maken, maar ik had er zelf voor gekozen om mijn mening naar voren te brengen. Inderdaad, mensen die houden van ‘sales om de sales’, zouden niet meer met mij in zee willen, maar wilde ik überhaupt met hen in zee? Als ik ergens voor sta, dan is het voor menselijk zaken doen en jezelf laten zien. Daar horen ook menselijke teksten bij, geen extreem gelikte teksten die bol staan van de marketingtools. Als mensen dat dus zoeken, moeten ze mij niet hebben als tekstschrijver. Dus schreven een aantal niet ideale klanten zich uit, omdat ik mijzelf liet zien. Helemaal prima! (en ja, heel eerlijk: ook bij mij is dat eerst wel even slikken, maar al snel zie ik de zonnige kant weer)

De tool

Nu heb ik een tool voor je als jij ook zo’n twijfelkont kunt zijn. Misschien heb je de TED talk van Mel Robbins weleens gezien: How to stop screwing yourself over (de korte versie bekijk je hier). Als jij een geweldig idee hebt, voor een blog of iets anders, moet je, volgens Mel Robbins, binnen 5 seconden actie ondernemen om je verbinding ermee aan te gaan. Hoe werkt dat nu voor je blog? Het liefste ga je gelijk aan de slag, 5…4…3…2…1 en schrijven!

En als dat nu niet kan?

Natuurlijk kan dat niet altijd. Schrijf dan op zijn minst je idee op, het helpt, een beetje, in ieder geval. Er zijn namelijk nog steeds wel blog ideeën die ik niet uitwerk. Nu heeft dat bij mij ook te maken met een hoofd dat nog weleens overstroomt van de ideeën, maar sowieso illustreert het dat alleen de actie van je idee opschrijven niet genoeg is. Wat doe je dan? Maak een afspraak met jezelf. Plan het in: Vandaag om .. uur schrijf ik dit blog. Noteer het. En hou je eraan. Je beste ideeën zijn juist de dingen die je spontaan te binnen schieten. Je beste blogberichten zijn degenen die uit je hart (of uit je tenen) komen. Nee, je maakt er niet altijd vrienden mee, maar wie het niet wil horen, is niet jouw ideale klant. Dus, raap jezelf bij elkaar na de uitschrijvingen en ga staan voor wie jij bent. Er is er maar één die dat kan en dat ben  jij. Laat jezelf nu eens echt zien!

 

Weet je niet hoe of krijg je je boodschap niet onder woorden? Laat mij je dan helpen, dat doe ik zo ontzettend graag. Neem contact met me op voor een gratis en vrijblijvend Skype- of telefoongesprek, dan kijken we of ik de juiste persoon ben voor jou.

 

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *