Zo schrijf je een succesvolle, aansprekende homepage

Het belang van een aansprekende homepage

Ik schrijf vaak over hoe belangrijk bloggen is voor je onderneming, maar natuurlijk is een goede, aansprekende homepage essentieel voor het succes van jouw bedrijf. Het is immers de eerste kennismaking met jouw onderneming. Als de klant daar niet gelijk een goed gevoel bij heeft, zijn ze onmiddellijk weer weg, op naar de volgende site!

Dat ben ik!

Jouw ideale klant moet zich aangesproken voelen op jouw homepage. Je klant moet denken: ‘Dat ben ik. Dit gaat over mij!’ Voor coaches of therapeuten betekent dit dat je de pijn van je ideale klant moet aanspreken. Dat kan in het begin ongemakkelijk voelen. We wroeten van nature liever niet in pijnlijke wonden, maar om echt aan te spreken, is het wel noodzakelijk. Ga jezelf maar eens na: Als jij ooit bij een coach of therapeut geweest bent, was dat dan niet omdat jij het gevoel had dat deze jou perfect zou begrijpen? Dat hij/zij zou weten waar jij dagelijks mee worstelt? Of anders gezegd: zou je naar een podoloog gaan als je steeds hoofdpijn hebt?

Duik erin

Dus duik in de pijn, graaf in je geheugen of vraag aan je ideale klanten waar zij mee worstelen. En schrijf het zo herkenbaar mogelijk op. Dit kan puntsgewijs, zoals je veel ziet tegenwoordig: ‘Herken jij dit?’ en dan een opsomming. Maar als dat ‘gekunsteld’ voelt voor je, of als het echt niet bij jou past, dan kun je het ook in een verhaaltje stoppen.

Gebruik je eigen woorden

Een klant moet met jou in zee willen, precies zoals jij bent, dus gebruik je eigen woorden. Zeg geen ‘u’ als je dat normaal ook nooit doet. Wees niet afstandelijk en zakelijk als je normaal gesproken hartelijk en warm bent. Zelfs als je ‘business to business’ werkt, zit er een mens jouw tekst te lezen, geen machine. Dus wees jezelf en praat zoals jij bent.

Dat wil ik ook!

Nadat jouw ideale klant zichzelf herkend heeft en zich aangesproken voelt, willen ze weten wat ze bij jou kunnen halen. Je gaat uiteindelijk dus altijd naar het resultaat van werken met jou. Wees daarbij zo concreet mogelijk. Er zijn maar weinig mensen die helemaal wild worden van wollige taal. Wat is het resultaat van werken met jou? Je hebt beschreven hoe ze bij je binnen kwamen, nu ga je beschrijven hoe ze na het werken met jou weer naar buiten lopen. Je klant moet denken: ‘Dat wil ik ook!’.

Het pad van ‘Dat ben ik’ naar ‘Dat wil ik ook’

Jij leidt ze dus van de pijn naar het resultaat. Mensen willen niet hoeven raden. MAAR: hoe ze bij de bestemming komen, is niet belangrijk. Ze willen weten waar ze terecht komen, niet hoe ze er precies komen. Als jij een vakantie boekt, kijk je toch ook naar de plaatjes van je bestemming? De heerlijke warme zee, het zonnetje, de prachtige bloemen bij je accommodatie. Je voelt het zand al bijna tussen je tenen. Welk vliegtuig de maatschappij precies kiest, wat je te eten krijgt onderweg en of er misschien wel iemand misselijk wordt naast je in het vliegtuig, daar kom je later wel achter. Jij wil dat perfecte plaatje en hoe je daar komt, dat zie je dan wel weer!

Hulp nodig?

Nu weet ik als geen ander dat het best lastig kan zijn om te schrijven voor je site. Ik zal je namelijk een geheimpje verklappen: Voor je eigen site blijft het moeilijk! Leef ik mij moeiteloos in in mensen met stress of een burn-out, in hooggevoelige mensen, in gevoelige kinderen en hun ouders en nog vele anderen, mij inleven in de precieze pijn van mijn ideale klant, vind ik soms ook moeilijk. Dus zelfs ik vraag daar soms hulp bij. Totaal geen schande!

Ik heb een mooi nieuw traject waar ik samen met jou je site op de rails zet. Ik sta naast je bij iedere stap. Het wordt echt jouw site, met jouw woorden, maar dan geschreven met hulp van mij. Ik geef je tips en verklap trucs, maar niet alleen op het gebied van tekstschrijven, ik neem onder andere ook mijn ervaring met business coaching mee. Wil je meer weten en checken of dit iets voor jou kan zijn, neem dan contact met me op. Dan skypen we even, gratis en vrijblijvend, en kun je kijken of we een ‘match’ zijn.
Ik help je met liefde!

1 Reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *