Wie vertegenwoordig jij?

Van het weekend op ons buurtfeest sprak ik een buurman die vertegenwoordiger is. Zoals me wel vaker opvalt bij vertegenwoordigers, kwam zijn ‘pitch’ er moeiteloos uit. Wij waren totaal niet zijn doelgroep, maar toch vertelde hij geanimeerd wat hij aan de man bracht, wat de voordelen ervan waren en waarom mensen dus juist zijn product moesten hebben. Het is maar goed dat ik geen cafetaria heb, want hij had me al bij ‘duurzaam’ 😉.

Moeiteloos verkopen

Vertegenwoordigers vertellen met zo veel gemak wat ze verkopen. Daar zouden wij als ondernemers nog heel veel van kunnen leren. Want wij hebben ook wel degelijk wat te verkopen, maar vaak komt het er maar wat hortend en stotend uit.
Of zeggen we helemaal niet wat we precies bieden. Nog veel te vaak hoor ik mezelf alleen maar vertellen dat ik tekstschrijver en schrijfcoach ben, maar zeg ik verder niets over mijn kwaliteiten, over wie ik help en waarom mensen mij zouden moeten hebben. Met ergens in mijn achterhoofd een gedachte als ‘Hij is toch niet mijn ideale klant’, maar wie zegt dat zijn vrouw dat ook niet is? Of zijn zus, nichtje, beste vriendin? Dus mis ik, altijd als ik maar het halve verhaal vertel, een kans.

Is jouw pitch al ‘pitch perfect’?

Hoe doe jij dat? Vertel jij altijd het hele verhaal? Of laat jij ook de helft zitten? Of mompel je maar iets, omdat je bang bent dat ze je anders misschien wel kunnen verstaan? Nu hou ik helemaal niet van die overduidelijk vooraf ingestudeerde pitches, maar denk dan nog eens aan de laatste vertegenwoordiger of verkoper die je sprak. Klonk zijn verhaal vooraf ingestudeerd? Meestal is dat namelijk niet zo. Ze hebben het immers al zo vaak verteld dat ze het uit hun hoofd kennen en er zelfs vanaf kunnen wijken zonder afbreuk te doen aan hun boodschap.

Wat maakt jou uniek?

Wat zijn jouw unieke punten? Wat maakt jou echt jou? Wat is er ‘zo leuk anders’ aan jou? Wat doe jij anders in je werk dan je collega’s? Waarin onderscheid jij je van de rest? Deze punten zijn handig voor je pitch, waar velen van ons – mijzelf incluis – echt nog aan moeten werken. Maar je hebt ze ook nodig voor je ‘Over mij’ op je site. Daar wil jij laten zien wat jou anders maakt dan al die anderen. Want er zijn zoveel ondernemers, zoveel coaches. Waarom zouden ze dan voor jou kiezen? Zoek die punten op en verwerk ze in je ‘Over mij’. Hebben een aantal ervan ook met je werkwijze te maken, verwerk die dan ook op je homepage en/of in je aanbod. En wees natuurlijk ook altijd lekker jezelf in je blog, dan schrikken mensen ook een stuk minder als ze je ontmoeten 😉.

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *