Waarom ik bij de een wel koop en bij de ander niet

Op Facebook volg ik meerdere mensen die ongeveer hetzelfde doen. Of het nu coaches zijn, voedingsdeskundigen of verkopers van etherische oliën, er zijn nu eenmaal best veel mensen die hetzelfde beroep hebben. Dat wil alleen niet zeggen dat ze zich ook hetzelfde profileren! De een is ontzettend zichtbaar, maar wekt bij mij wat irritatie op, de ander zijn snoet zie ik dagelijks en dat stoort me totaal niet. De een vind ik ontzettend lief, maar verkoopt zichzelf niet, waardoor ik niet koop. De ander ken ik nauwelijks, maar is op het juiste moment op de juiste plek aanwezig voor mij, met de juiste informatie, zodat ik wel koop. Het draait voor mij om een aantal punten:

Hoe zichtbaar ben je?

Ik kan natuurlijk alleen maar kopen als ik weet wat je ‘verkoopt’, dus als ik je, als Facebook of ‘real life’ vriend ken, maar ik weet niet wat je doet, zal ik niet van je kopen. Mensen bij wie ik overweeg iets te ‘kopen’ (een dienst af te nemen), zijn duidelijk in wat ze doen. Ze willen graag anderen helpen en laten daarom weten wat ze te bieden hebben. Soms kan dat ook irriteren, maar voor mij hangt dat ook weer van een aantal factoren af, die ik later behandel.

Als ik je steeds zie of je steeds hoor vertellen over wat je doet – niet in situaties die er niets mee te maken hebben natuurlijk – dan ben jij de eerste aan wie ik denk als ik een bepaalde dienst nodig heb en heb je grote kans dat ik jou kies uit de vele aanbieders.

Hoe is de inhoud van je ‘posts’?/Zie ik je expertise?/Past deze bij mij?

Als ik iets van je lees of zie, wil ik het gevoel hebben dat je weet waar je het over hebt. Als ik een business coach zoek, wil ik dus zien dat iemand zelf succesvol een business opgebouwd heeft. Bovendien moet die business dan enigszins lijken op de business die ik zelf voor ogen heb. Ik ken een ontzettend goede business coach, die tegenwoordig veel bezig is met opschalen, zorgen dat je zelf niet meer nodig bent in je bedrijf en dergelijke zaken. Opschalen is voor mij nog niet echt aan de orde, ik ben net begonnen. En mezelf overbodig maken? Dan zou ik niet meer doen wat ik het allerliefste doe! Voorlopig dus een ver van mijn bed show. Dat wil niet zeggen dat ik nooit iets bij hem afneem, hij biedt ook andere trainingen, maar hij is op dit moment niet de business coach voor mij. Dus heb ik een andere business coach, die wel past bij mijn startende bedrijf en die ook nog een tijd met mij mee kan groeien, omdat ze zelf een succesvol bedrijf heeft.

Zo zal ik ook geen health coaching programma volgen bij iemand die er zelf niet gezond uitziet, of iemand die me vertelt vooral eierkoeken te gaan eten, terwijl ik net weer gestopt was met suiker. Ik moet zien dat jouw methode werkt, ik moet me er goed bij voelen en hij moet resoneren.

Hoe breng je je boodschap?

Soms zie ik ook berichten voorbij komen die voor mij niet werken, zoals berichten die uitgaan van negatieve zaken. De ‘pijn’ van je ideale klant benoemen is één ding, maar alleen daar de focus leggen, of vertellen wat al je collega’s fout doen, wekt bij mij irritatie op, geen sympathie.

Ook te pas en, vooral, te onpas roepen wat je doet of dat jij kunt helpen, ook als de situatie er totaal niet om vraagt, werkt niet. Een voorbeeld: Iemand post iets over dat ze zo verdrietig wordt als anderen zeggen dat ze te dik is. Dan kun je natuurlijk als health coach denken “Yes, een klant, daar spring ik bovenop.” Maar wat ze niet schreef, is dat zij last heeft van haar gewicht, ze schreef dat ze er last van heeft dat anderen daar een mening over hebben. Misschien is ze heel gezond en fit en verder heel tevreden, maar houdt ze gewoon niet van het commentaar dat ze krijgt. Misschien is ze net een trainingsprogramma begonnen, weet jij veel? Dus, als diegene een berichtje plaatst: “Help mij, ik wil afvallen en het lukt me niet!” Dan is dat misschien jouw kans, maar geef liever geen advies als het niet gevraagd wordt.

Hoe goed verkoop je jezelf?

De meeste mensen hebben een hekel aan verkopen. Ik geef toe, het was ook zeker niet mijn hobby. Sterker nog, toen ik ooit advertenties moest verkopen bij een tijdelijke baan, waren mijn baas en ik het er al heel snel over eens dat ik geen dingen kan verkopen waar ik niet achter sta. Nu ik een bedrijf heb, merk ik dat het nogal scheelt wat je verkoopt. Ik ben nog steeds vaak te bescheiden en treed niet zo snel erg op de voorgrond, maar als ik weet dat ik iemand kan helpen, voel ik me niet meer bezwaard om mijn diensten aan te bieden. Mijn business coach zegt dan: “Je stuurt toch niet iemand bloedend de straat op als je een pleister hebt?”

Mensen bij wie ik diensten afneem, zijn of heel goed in bovengenoemde punten en in zichzelf verkopen (van mijn business coach had ik bijvoorbeeld ook het duurdere coaching pakket gekocht als zij had gezegd dat ik dat echt nodig had), of hun dienst verkoopt zichzelf grotendeels. Mijn moeder, die therapeut was, kreeg heel veel patiënten nadat ze een aantal chronisch zieke mensen, waar de reguliere geneeskunde niets mee kon, had geholpen. Ze had zelfs iemand uit haar rolstoel geholpen, als dat geen reclame is? Maar meestal zal je dienst zichzelf niet zo gemakkelijk verkopen, dus zul je moeten staan voor wat je te bieden hebt.

Natuurlijk is het ook niet voor iedereen hetzelfde, ik zie weleens berichten van een heel succesvol iemand, die mij echt niets doen. Anderen lopen met haar weg, dus het ligt ook aan wat bij mij past en wat niet. Maar ik weet dat velen zich wel herkennen in bovenstaande. Soms blijkt het alleen nog best moeilijk om jezelf te profileren, om teksten te schrijven die echt passen bij wie jij bent en bij wat jij te bieden hebt. Als je daar mijn hulp bij kunt gebruiken, dan hoor ik het graag. Kijk eens bij mijn aanbod om te zien of daar al bij staat wat jij nodig hebt. Staat het er niet bij, of heb je een andere vraag, neem dan contact met me op. Dat kan natuurlijk ook altijd door me te mailen op info@schrijvershart.nl.

Ik help je met liefde!

2 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *