Is focussen op de pijn van je klant ‘schaarstedenken’?

Met grote ogen en een steeds warmer wordend hoofd las ik het bericht. Iemand beweerde dat op je site focussen op de pijn van je ideale klant een vorm is van de focus leggen op schaarste. Er werd gesuggereerd dat het een slinkse manier van verkopen is. Als ik er nu achteraf en van een afstandje op terug kijk, kan ik me er bij haar doelgroep misschien iets bij voorstellen, maar toch heb ik een andere mening.

Mijn business coach, Veronique Prins, leerde mij dat het voor je klant essentieel is dat je zijn of haar pijn tot in de puntjes en concreet verwoord. Inmiddels ben ik het volledig met haar eens en pas ik dit ook toe in de teksten voor mijn klanten. Ik zal je een voorbeeld geven over waarom je dit zou doen dat dicht bij mij ligt.

Altijd pijn

Sinds mijn tiende heb ik vaak last van hoofdpijn en migraine. Sommige periodes in mijn leven vaker en heftiger, sommige periodes milder en minder vaak. Maar het was er altijd. De laatste twee jaar had ik iedere dag hoofdpijn. IEDERE DAG! Waarvan 3 dagen per maand migraine. Ik leefde op paracetamol. Hoe vaak mijn kinderen niet moesten horen: ‘Kunnen jullie even wat stiller spelen? Mama heeft erg hoofdpijn.’ Hoeveel werk er soms niet bleef liggen, omdat mijn hoofd gewoon niet meewerkte. Hoe vaak ik niet compleet instortte na een feestje of een leuk evenement… Je kunt je vast voorstellen dat het me verdriet deed en ik het meer dan zat was (en niet alleen ik).

Wat nu als…

Wat zou er, denk je, gebeurd zijn als ik in die tijd een site tegengekomen was waarop had gestaan:

  • Kun jij nauwelijks nog functioneren van de helse hoofdpijn?
  • Lijdt je gezin eronder? Je sociale leven? Je werk?
  • Weet je soms niet waar je het zoeken moet?
  • Ben je regelmatig zo beroerd dat je vermoedt dat nog zou blijven liggen als je huis om je heen instortte?
  • Kun je je de laatste dag zonder pijnstillers niet meer herinneren?
  • Ervaar je zelfs paniek als je je pijnstillers een keer vergeet mee te nemen?
  • Kun je niets leuks meer ondernemen zonder onderuit te gaan?
  • Ben je moe van het vechten en wil je weer leven?

Wat nu als:

  • Je hoofd weer ontspannen aanvoelt?
  • Je er weer kunt zijn voor je gezin, je werk, je vrienden?
  • Je eindelijk weer eens pijnvrij bent?
  • Je weer normaal na kunt denken?
  • Je weer dingen kunt ondernemen zonder op voorhand te weten dat je het gaat bekopen met drie dagen op bed?
  • Je weer kunt gaan genieten van het leven?

 

Denk je niet dat ik onmiddellijk naar de knop ‘Vertel mij meer’ was gaan zoeken? Denk je niet dat mijn hart een sprongetje had gemaakt?

Het is nodig

Juist om jouw klant zo goed mogelijk te helpen, is het nodig de pijn te benoemen. Dat heeft, in mijn ogen, niets met schaarste te maken, maar met het feit dat iemand zich moet herkennen om met jou te gaan werken. Als ik bovenstaande tekst had gelezen, had ik gedacht: ‘Dat ben ik, dat gaat over mij!’ en als iemand mij dan beloofd had (én het waar kon maken, niet beloven wat je niet waar kunt maken natuurlijk) dat ik van die klachten af kon komen, dan was ik toch gelijk met diegene in zee gegaan? En had ik ze waarschijnlijk plat gezoend als het gelukt was. Dat heeft niets met verkopen op een slinkse manier te maken, maar juist met een diepe drive om mensen te helpen.

En natuurlijk zullen er altijd mensen zijn die allergisch zijn voor dit soort teksten, maar die gaan dan toch lekker naar je collega die het niet doet? Jij weet wat je kunt en daar mag je voor staan! Daar horen de juiste woorden, concreet, to the point, goed geformuleerd, ook bij. Overigens hoeft dat niet perse zo opgesomd te zijn zoals ik hierboven doe, het kan ook in een verhaaltje, maar zorgen dat je klant zich herkent, is wel ontzettend belangrijk.

Dit was een blog recht uit mijn hart, dus ik hoop dat je hem kon hebben.
En even ter info: Ik heb iets moois gevonden waardoor het een enorm stuk beter gaat met mijn hoofd, dus ik hoef geen adviezen wat betreft hoofdpijn/migraine 😉.

 

 

 

 

 

2 Reacties

  1. Wat een prachtig Blogbericht, Nadia.
    Gabrielle Bernstein zegt ‘you are not selling, you are sharing’. Je deelt wat je te geven hebt om mensen zich beter te laten voelen/ met meer plezier te werken etc. En dat doe je vanuit de drive om mensen te helpen.
    Als je de pijn benoemt, dan weet je als klant meteen dat jij het begrijpt.
    Dus niets schaarste of slinks verkopen, maar afstemmen op de client.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *