Hoe word ik zichtbaar?

Hoe word ik zichtbaar

Als je gewend bent om je nog klein of onzichtbaar te houden, kun je vastlopen op deze vraag: Maar hoe word ik dan zichtbaar? Wat is überhaupt mijn eerste stap? Nu zijn er natuurlijk meerdere wegen naar Rome, maar ik kan je wel een aantal tips geven.

Word zichtbaar op social media

Kies een social media kanaal en begin je daar te laten zien (later kun je er nog één of twee toevoegen). Niet alleen met citaten, of plaatjes, maar écht. Zodat we er langzaam achter komen wie jij nu echt bent. Deel je mening, vertel wat over jezelf, laat ons kennis maken met je. Ga dus ook niet gelijk alleen maar reclame maken, maar zoek de interactie op. Vertel ook eens iets over je gekkigheidjes, of over waar jij nu echt blij van wordt. Liefst met een foto natuurlijk, maar het mag stap voor stap.

Word zichtbaar in je blog

Bloggen is om heel veel redenen goed voor je zichtbaarheid. Een van de belangrijkste is dat zoekmachines een site met heel veel content en die constant in beweging is veel beter weergeven. Je schrijft jezelf dus niet alleen zichtbaar, maar ook vindbaar!
Ook is bloggen een uitstekende methode om je expertstatus op te bouwen en om te zorgen dat mensen je leren kennen. Je hebt er vast over gehoord: Voor iemand met je in zee gaat, doorlopen ze drie stappen: know – ik leer je kennen, like – ik ga je leuk vinden (of niet, maar dan was het ook niet jouw klant), trust – ik leer je vertrouwen (en weet nu dat ik veilig bij jou kan ‘kopen’). Het leren kennen is dus heel erg belangrijk! Ga jezelf maar eens na: Als jij of een geliefde van jou hulp nodig heeft, dan wil je toch alleen maar in zee met iemand die je vertrouwt? En iemand leren vertrouwen, gebeurt als iemand zichzelf laat zien.

Zorg voor een goede ‘Over mij’ op je site

Op je site is je ‘Over mij’ de enige pagina die over jou gaat (check je site er eens op, want dit is een heel belangrijke tip), dus zorg dat die pagina echt wat toevoegt. Veel van deze pagina’s blijven namelijk aan de oppervlakte. ‘Door mijn luisterend oor, voel jij je op je gemak en durf jij jezelf te zijn.’ Ik mag hopen dat een coach of therapeut goed kan luisteren! Ik mag ook hopen dat ik me op mijn gemak voel bij je, maar wie ben jij dan precies? Waarom moet ik nu echt bij jou zijn? Wat aan jouw verhaal herken ik? Wat vind ik leuk aan jou? Zorg dat de lezers van deze pagina een écht idee krijgen van wie jij bent. Waarin ben jij uniek? Als je er zelf niet uitkomt, vraag dan wat mensen die jou heel goed kennen en gebruik hun kennis, hun woorden, om jouw pagina persoonlijker te maken.

Wees consistent

Zichtbaar worden is niet de ene week alle dagen posten en dan drie weken niet. Zorg dat je jezelf met regelmaat laat zien. Je kunt ervoor kiezen om dagelijks te posten op social media bijvoorbeeld, maar bedenk wel dat kwaliteit ook heel belangrijk is. Beter drie goede posts per week dan zeven die niet aanspreken. Bloggen zou je eigenlijk zeker om de week moeten doen. Zelf stuur ik wekelijks een mail aan mijn maillijst, maar wordt niet alles wat ik schrijf ook een blogbericht. Dat beslis ik per week. Dus mijn lezers horen wekelijks van me, maar de mensen die me via mijn site volgen, iets minder vaak (nu heb ik inmiddels 23 pagina’s vol met blogberichten, meerdere per pagina, dus ik mag weleens een weekje overslaan van Google 😉). Zorg ook daar dat je waarde biedt, want de twee belangrijkste pijlers om succesvol te worden zijn zichtbaarheid en waarde geven. Komt er dus echt niets goeds uit je vingers, dan kun je beter een weekje overslaan (en een workshop bij mij volgen, zodat je voortaan weet waar je je inspiratie vandaan kunt halen 😊).

Laat je snoet ook zien

Online zichtbaarheid is tegenwoordig onmisbaar, maar mensen willen je ook nog wel gewoon meemaken. Dus ga ook de deur uit en vertel over je werk. Kijk waar je ideale klant zich bevindt en begeef je daar. En ook online kun je je gezicht laten zien, in video’s of foto’s bij je posts. Ik word tegenwoordig regelmatig herkend als ik op plekken kom waar veel onderneemsters zijn. Dat komt puur doordat ik, naast veel tekst (je bent schrijfcoach of je bent het niet), ook veel foto’s deel en af en toe video’s. Die video’s vind ik niet per se het allerleukste aan mijn werk (hoewel ik er ook niet bang meer voor ben), maar zo weten mensen wel nóg beter wie ik ben. Hebben ze mijn stem – die ik zelf nogal irritant vind, maar de meesten nog wel mee vinden vallen – al eens gehoord. Weten ze al dat ik snel kan praten, maar ook heel rustig, hebben ze mijn gekke mengelmoes accentje al eens gehoord, etc. Zorg dus ook voor letterlijke zichtbaarheid.

Als je al deze tips ter harte neemt én er wat mee gaat doen, word je flink zichtbaar en ga je je ideale klant aantrekken.

Vertel eens, wat was jouw grootste inzicht uit dit blog? En ga je nu stappen ondernemen? Ik vind het leuk om je reactie te lezen!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *