Het maakt niet uit wat je buurvrouw vindt

‘Ehm, vraagje, kunnen je klanten dit ook zien?’ ‘Ja, hoezo?’ Stilte… Als je jezelf echt laat zien, dan vinden mensen daar weleens wat van. Mensen dichtbij, of ver weg. Gisteren plaatste ik wat gekke foto’s in mijn stories op Instagram en ja, dan kun je weleens wat reacties krijgen. En dan heb ik het nog niet over al die mensen die van alles denken, maar niets zeggen. Mijn Instagram stories worden gevolgd door zowel potentiële klanten als buurvrouwen, kennissen van het schoolplein, vrienden… Maar alleen wat mijn ideale klant vindt, doet ertoe. Die wil ik namelijk iets leren met wat ik post, anderen mogen ervan vinden wat ze willen.

Ook gek doen kan een strategie zijn

Is het dan zo dat ik over alles wat ik post nadenk? Ja en nee. Ik bedenk me meestal als ik iets wil posten wel even: Heeft mijn ideale klant hier iets aan? Is het antwoord ‘ja’, dan post ik het. Natuurlijk post ik ook weleens iets gewoon voor de lol, maar mijn belangrijkste drijfveer is en blijft dat ik de onderneemsters die mij volgen, iets wil voorleven en leren. Zo zijn Insta stories over mijn privéleven een manier om te laten zien dat je klanten je mogen leren kennen, ook als mama, boekenlezer, stiekeme danser (huiskamer bootyshake stijl 😉 ), amateur foodie, sport mijder (met altijd grootse plannen, die ze heel soms uitvoert) en als gek mens. Want ja, ik ben gewoon een beetje ‘raar’, altijd al geweest. Moet ik dat dan netjes achter de schermen houden, terwijl ik altijd roep dat je juist jezelf mag zijn? Natuurlijk niet. Dus mag iedereen die het wil zien, mij zien hoe mijn jongste me uitdoste, met een doos op mijn hoofd, een zonnebril op en de andere fratsen die hij had uitgehaald. Omdat ik dan met hem de grootste lol heb en ik het niet erg vind om anders te zijn, of zelfs misschien raar gevonden te worden. En ik vind dat mijn ideale klant er iets van kan leren.

Je ‘brand’ is wie jij bent

Je hoort en leest altijd over personal branding. Of je daar nu iets mee hebt of niet: op het moment dat jij je echt laat zien, doe je aan branding. Je brand is eigenlijk niet veel meer dan wie jij bent. Het totaalpakketje. Zo kan mijn lach niet ontbreken in mijn branding, want ik lach veel (en ook nog vaak hard). En ook mijn maffe gedoe hoort erbij. Het hoort bij mijn pakketje. Ook mijn missie en wie ik het allerliefste help horen erbij, mijn talenten, maar ook mijn ‘verbeterpuntjes’ (Iets met een creatief, lichtelijk chaotisch brein). Alles wat jij bent en laat zien, alles wat je doet, waar jij het meeste om geeft, waar jij blij van wordt, kan bij je brand horen.

Je hoeft niet gelijk de speciaalste te zijn

Nu hoor ik regelmatig van mijn klanten dat ze niet direct weten waarin zij dan zo anders zijn. Er wordt vaak gezegd dat je als ondernemer niet ‘vanille’ mag zijn (de saaiste smaak ijs, zegt men dan vaak), maar soms moet je eerst even helemaal oké zijn met je ‘vanille kanten’ voor je gaat ontdekken welke dark chocolate stukjes je erin verborgen hebt. Of misschien wel rum rozijntjes, een beetje edgy, of ietwat zure stukjes framboos, of disco topping. Ik heb heel veel vanille, maar daar zitten me toch gekke kleurtjes in verwerkt als je beter kijkt! En zo kan het ook voor jou zijn. En misschien is jouw kracht juist wel dat je niet zo ‘gek’ bent, maar lekker to the point en no-nonsense. Waar ik een sensitiefje pur sang ben, ben jij misschien juist een rots in de branding die zich echt niet zomaar van haar stuk laat brengen, ook dat is een kwaliteit om mee te nemen.

Alles wat echt bij jou hoort, kan bijdragen aan jouw brand en net jouw ideale klant aantrekken.

 

Wat ga jij laten zien?

 

Wil je ook weten hoe jij juist klanten aantrekt door echt jezelf te zijn? En hoe je zo kunt bloggen dat je je rechtstreeks het hart van je ideale klant in schrijft? 1 september geef ik weer een gratis online workshop. Zie ik je daar?

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *