Het geheim om klanten te maken, rechtstreeks uit je blog

‘Klanten maken rechtstreeks uit een blog of artikel, dat kan helemaal niet!’ Het is me al zo vaak verteld. Ook door mensen die er echt verstand van hebben. Toch heb ik keer op keer bewezen dat het niet waar is, dus ik verklap je een geheimpje.

Hé, dat gaat over mij!

Eén van de succesfactoren voor je blog, is dat wat je schrijft herkenbaar is voor de lezers. Zelfs als je over jezelf schrijft, moeten ze denken: Dat is precies hoe het voor mij ook is! Ze moeten als het ware in jouw hele tekst het gevoel hebben dat het over hen gaat, dat jij exact weet hoe zij zich voelen. Dat ieder woord dat jij schrijft ook voor hen geldt. Als je, zoals ik wel vaker zeg, ervan uitgaat dat jij vaak jouw ideale klant bent, maar dan een aantal stappen verder, dan kun jij dus precies kruipen in wat jouw ideale klant voelt en meemaakt. Maak daar gebruik van. Dat is ook waarom beeldend schrijven zo goed werkt, je lezer voelt dan zelfs vaak in zijn of haar lijf wat jij beschrijft. Denk aan kippenvel, tranen in hun ogen, een brok in de keel. Hoe beeldender jij schrijft, hoe meer je mensen ín de situatie zet en ze helpt zich hun eigen pijn te herinneren.

Het geheim: Wees niet bang voor de pijn

In onze maatschappij bewegen we vaak af van de pijn. We huilen niet graag in het openbaar, stoppen veel weg. Boosheid wordt niet geuit, maar ingeslikt. Angst is niet stoer, dus mag er niet zijn, etc. Maar als jij klanten wilt maken uit jouw blog, dan zul je je vinger precies op de zere plek moeten leggen. Dan zul je even moeten wroeten in de wond. Ik omschrijf het altijd zo: Als iemand die jij liefhebt thuiskomt met een vieze wond, dan ga je toch ook eerst die wond ontsmetten, omdat je niet wilt dat deze gaat ontsteken? Je doet iemand, juist omdat je om diegene geeft, even meer pijn, om grotere pijn in de toekomst te vermijden. Als jij, door even op de pijn te ‘drukken’ iemand ervan kan weerhouden nog veel meer pijn te krijgen, dan is dat toch dat beetje extra pijn wel waard?

De oplossing

Natuurlijk ga je ook duidelijk maken dat jij de oplossing hebt, dat jij de pleister op de wond in je bezit hebt en hem graag aanbiedt. Daar komen nog weleens wat overtuigingen naar boven over gladde verkopers, bijna niemand identificeert zich graag met een makelaar of auto verkoper. Maar bekijk dit eens anders: Als jij de pleister hebt, wat ontzeg jij jouw lezer dan als je deze niet aanbiedt? Wat gebeurt er met jouw lezer, jouw ideale klant, als jij alleen de pijn aanwakkert en ze dan loslaat? Dat wil je ze toch niet aandoen? Dus geef je wat tips, steekt ze een hart onder de riem én laat weten dat jij dé persoon bent om ze te helpen, zodat ze, als ze klaar zijn om hun pijn aan te gaan pakken, weten dat ze juist bij jou moeten zijn en niet bij een ander die niet durft te zeggen waar het op staat.

Welke pijn heeft jouw ideale klant? En hoe kun jij ze hiermee helpen?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *