Haak jij ook zo snel af?

Ik heb mij nooit geïdentificeerd met iemand in de slachtofferrol. Zelfs niet tijdens mijn burn-out, toch echt wel een ‘dieptepunt’ in mijn leven. Alleen al om die reden ben ik nooit ver gekomen in het boek van Eckhart Tolle. Ik las namelijk in het begin over een hele zwarte periode in zijn leven en daar herkende ik me niet in. En dat terwijl ik tijdens mijn burn-out eerst bar weinig vreugde ervoer. Toch herkende ik me nog steeds niet in de manier van praten/schrijven van Eckhart Tolle of anderen die eerst vertellen waar ze vandaan hebben moeten komen om te komen tot ‘verlichting’. Als het begin van het verhaal me niet aanspreekt, haak ik al heel snel af.

Zo is het ook met veel Facebook berichten

Omdat we aangeleerd krijgen (en het is ook een goed werkende marketingstrategie) dat we moeten beginnen met de pijn van de ideale klant, beginnen Facebook berichten vaak met zinnen als: ‘Ik wist niet meer waar ik het zoeken moest’, of ‘Ik had geen lol meer in het leven’. Mij persoonlijk ben je dan gelijk kwijt. Geeft niet, ik ben ook niet je ideale klant dan, want ik ben niet depressief, nooit geweest ook, hoewel ik ook zeker mijn minder vrolijke dagen heb. Maar het zegt wel veel over hoe snel mensen afhaken.

Die eerste zin

De eerste zin van je social media berichten is daarom ook zo ontzettend belangrijk. Degene die jij wilt bereiken, moet zich gelijk aangesproken voelen, anders zijn ze alweer drie berichten verder gescrold. Mensen beslissen, zeker op social media, in een fractie van een seconde of ze jouw bericht willen lezen. Er is zo’n overvloed aan informatie en prikkels, dat het brein onmiddellijk filtert waar het aandacht aan wil besteden. Dat wil niet zeggen dat ze geen lange teksten lezen – als jouw tekst aanspreekt, doen ze dat wel – maar wel dat je dus gelijk de spijker op zijn kop moet slaan. Zo niet, dan ben je je lezers gelijk weer kwijt.

Je site

In mindere mate geldt hetzelfde voor je site. Mensen nemen daar iets meer de tijd, maar besluiten alsnog binnen een paar seconden of ze op jouw site blijven of niet. Je wilt dus echt de plank niet misslaan. Benoemen waar jouw klant tegenaan loopt, is dus ontzettend belangrijk, maar doe dat dus in de woorden van de klant die jij het allerliefste in je praktijk hebt. Zou jij je dus richten op iemand zoals ik, dan schrijf je dus juist voor de vrouw die wars is van zelfmedelijden en die gewend is haar boontjes zelf wel te doppen. Dan gebruik je wat humor en spreek je haar relativeringsvermogen aan. Dan richt je je op wie niet snel hulp vraagt, zichzelf zou bestempelen als sterke vrouw, maar wie stiekem misschien ook weleens iemand wil met wie ze kan sparren. Iemand die boos op zichzelf wordt als ze een mindere dag heeft, omdat ze altijd in balans zou willen zijn. (voor jullie nu allemaal gaan mailen: Nee, met mij gaat het prima, het is maar een voorbeeld. En als ik hulp nodig heb, weet ik jullie te vinden. Ik ben dan ook een lastige ideale klant. 😉)

Het kan flink lastig zijn

Kruip dus bij alles wat je post in de huid en het hoofd van je ideale klant. Denk altijd na of diegene dat gezegd kan hebben. Stel je voor dat je tegenover die persoon zit die jij voor ogen had toen je jouw praktijk opzette en kijk of het een gesprek is dat je met diegene zou kunnen voeren. Zou haar blik glazig worden bij je eerste woorden? Of zou ze geïnteresseerd iets naar je toe buigen, omdat je precies datgene zegt waar zij mee worstelt?
De juiste woorden vinden, kan nog flink lastig zijn. Persoonlijk vind ik, samen met jou, in het hoofd van jouw ideale klant kruipen één van de leukste dingen die er is. Ik help je dus met liefde om precies die woorden te vinden die resoneren. Hier lees je er meer over.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *