juli 16, 2018

En we noemen hem…

Wat voor titel geef ik mijn blog?

Heb je zitten zwoegen en zweten en eindelijk een keer een prachtig blogbericht geschreven, heb je geen idee wat voor titel je het moet geven. Frustrerend! Je kunt natuurlijk gewoon benoemen waar je blogbericht over gaat, maar dat is vaak zo saai. Zeker als je je tekst ook gebruikt als ‘nieuwsbrief’ en je deze de titel van je blogbericht geeft. Bedenk dus altijd: ‘Zou ik een mail met deze titel openen?’

Verras je lezer

Ik verras of verbaas mijn lezers altijd graag. Ik zit al bijna te gniffelen achter mijn laptopje als ik een titel bedenk waarvan ik verwacht dat mensen met een frons of grote ogen het bericht openen. ‘Huh, waar wil ze nu weer naartoe?’ Mijn best geopende berichten, hadden titels als: ‘Een welgemikte schop’, ‘Ik begaf mij op glad ijs’, ‘De moeilijkste tekst die ik ooit schreef’. Maak je lezer nieuwsgierig naar wat er komen gaat.

Wees herkenbaar

Ook erg goed gelezen zijn titels zoals ‘Uitstellen’, ‘Dahaag inspiratie’ en ‘Als de pijn maar groot genoeg is’. Deze titels zijn herkenbaar voor de lezers. Iedereen stelt weleens uit, iedereen worstelt weleens met inspiratie die wegblijft. Hoe zit dat voor jouw doelgroep? Waar worstelt die mee? Verwerk dat eens in je titel.

Doe dit niet

Ook ik vergis me weleens. Zo schreef ik ooit een mail/blogbericht met als titel ‘Januari doelen’, dramatisch slecht gelezen (voor mijn doen in ieder geval, maar 20 procent opende de mail). Spreekt toch ook totaal niet aan? Ik weet niet waar ik zat met mijn hoofd , misschien was ik nog aan het bijkomen van Oud&Nieuw 😉. Sowieso doen titels met maanden erin het vaak niet goed. Is ook niet zo gek, want dat doet toch denken aan ‘Nieuwsbrief juli’ en wie opent nu nog een mail met die titel tegenwoordig?

Experimenteer

Je leert door te experimenteren. Hou eens goed bij welke mails goed geopend worden, of welke blogberichten goed gelezen worden op je site. Zo kun je vaak een patroon herkennen van wat werkt en wat niet. Wees niet bang om te ‘falen’, gewoon aan de slag gaan, dan leer je het vanzelf steeds beter. ‘Progressie voor perfectie’ zeggen business coaches vaak, in ieder geval de mijne, Veronique Prins. Gewoon doen en later bijstellen, daar leer je het meeste van.

Heb je nu iets nieuws geleerd of wil je iets anders delen, deel je het dan onder dit blogbericht met me? Vind ik leuk. Houd er wel rekening mee dat het, in verband met vakantie, langer kan duren voor ik reageer.

gerelateerde berichten


Zie jij je ideale klant beter dan ze zichzelf ziet?

Echte liefde is puur

Ik ben een vervelende druktemaker (en andere kritiek)

Ik ben geen robot

Laat een berichtje achter


Your email address will not be published. Required fields are marked

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}