Een goed begin is het halve werk

Hoe goed ken jij jouw ideale klant?

 

Voor een mooi nieuw project waar ik aan werk, was een ideale klant uitgewerkt. Niet een beetje losjes, maar tot in de puntjes. Haar naam, haar baan, haar gezin, waar ze van houdt, wat ze belangrijk vindt, wat haar blokkeert of tegenzit en nog veel meer. Dat werkt zoveel fijner als je teksten gaat schrijven. Het is dus ook stap één als je wilt gaan schrijven voor je site. Ook daarna blijf je alles wat je schrijft en deelt, dus ook je social media posts en je blog, eerst bekijken door de bril van jouw ideale klant.

Ken de favorieten

Je zou je ideale klant zo uit moeten werken dat je niet alleen weet of ze moeder is en een man heeft, je moet haar echt leren kennen. (Ik praat hier over een vrouw, maar het kan natuurlijk ook een man zijn) Je zou eigenlijk bijna moeten bedenken of ze liever Milka eet, of Tony’s Chocolonely (dat zegt namelijk meer dan je denkt).

Waarom is dat belangrijk?

Je wilt je ideale klant kennen, bijna vriendinnen met haar worden, zodat je je écht goed kunt inleven in wat er in haar hoofd omgaat. Wat loopt er goed in haar leven? Waar loopt ze tegenaan? Waar houdt ze van? Wat vindt ze belangrijk? Mijn ideale klant heeft een naam, haar kinderen en haar man ook. Ik weet waar ze shopt, wat ze graag doet, waar ze niet aan toe komt. Ik weet of haar gezondheid goed is en wat ervoor zorgt dat ze niet zo gelukkig is als ze zou willen zijn. Wat ze verafschuwt en waar ze blij van wordt. Ze zou mijn vriendin kunnen zijn en ze lijkt, zoals vaak met ideale klanten, behoorlijk op mij een paar jaar terug.

Schrijf het verhaal van jouw ideale klant

Schrijf eens alles op over je ideale klant wat je kunt bedenken:
• Hoe heet ze?
• Hoe oud is ze?
• Is ze getrouwd, of juist gescheiden of single? Heeft ze kinderen? Zo ja, hoe oud zijn die?
• Hoe verdient ze haar geld? Heeft ze genoeg geld, of te weinig?
• Wat vindt ze belangrijk in het leven?
• Is ze gelukkig? Zo niet, waarom niet? Wat beperkt haar?
• Heeft ze genoeg tijd voor zichzelf?
• Wat doet ze in haar vrije tijd als ze die heeft?
• Houdt ze van boeken lezen? Of tijdschriften? Zo ja, welke?
• Naar welke muziek luistert ze graag?
• Waar kijkt ze naar op tv?
• Wat voor kleding draagt ze? Waar koopt ze die?
• Wat is haar favoriete vakantieland? Is ze een kampeerder of meer een type voor luxe?
• Heeft ze veel vrienden? Of is ze meer een einzelgänger?

Als je haar goed leert kennen, kun je alles wat je schrijft, door haar ogen proberen te bekijken. Je kunt er heel veel uit halen. Het eerdere voorbeeld, over de chocolade (wat natuurlijk niet perse in je verhaal hoeft te staan 😊 ), zegt bijvoorbeeld ook iets over hoe ze in het leven staat. Over het algemeen zijn de ‘Tony’s-Eters’ bewust bezig, ze houden zich vaak bezig met de werkomstandigheden van de cacao boer. Dat geldt ook voor dames die proberen hun kleding te kopen bij zaken die zich bezig houden met eerlijke prijzen voor de makers van de kleding. Maar kan ze zich die kleding ook veroorloven? Misschien shopt ze bij Primark, maar zou ze willen shoppen bij zaken die het heel anders aanpakken. Alles wat je op kunt schrijven, zegt iets over wie degene is die jij wilt helpen en wie ze wil zijn. En is dus een aanknopingspunt voor een homepage die haar als geen ander aanspreekt. Waar staat je klant nu en waar wil ze naartoe? En hoe ga jij laten zien dat jij de brug bent tussen die twee punten?

En als ze nu niet in mijn profiel past?

Natuurlijk hoeft niet iedere klant precies in jouw ‘profiel’ te passen. Kan een single vrouw net zo goed bij jou starten als een getrouwde met kids, als ze maar de ‘pijn’ heeft die jij helpt oplossen. Daar gaat het hier ook helemaal niet om. Op dit moment gaat het er puur om dat jij beter kunt schrijven voor, bijvoorbeeld: Getrouwde Sofie van 43 met 4 kinderen, waarvan de laatsten een verrassing waren en ook nog eens een tweeling bleken te zijn, waardoor zij en haar man Job nu altijd de eindjes aan elkaar moeten knopen, ze de Happinez al op heeft moeten zeggen en overgestapt is op de chocolade van de Aldi en kleren van Zeeman voor de kids, terwijl ze zelf haar kleding opdraagt tot de gaten erin vallen (en dat dus nog verder uitgewerkt), dan voor ‘een vrouw van in de 40 die geldzorgen heeft, terwijl ze zo graag bewust bezig zou zijn’. Sofie spreekt dan meer tot de verbeelding. Sofie wil jij waarschijnlijk ook veel liever helpen, omdat je haar blonde krullen, die niet meer zo mooi glanzen als toen ze de dure shampoo nog kon kopen, al bijna voor je ziet, om over de wallen onder haar ogen maar niet te spreken. Omdat je haar bloedjes van kinderen gunt dat ze meer biologische groente en fruit kunnen eten. Omdat je zo graag zou willen dat zij en Job weer konden genieten van en met hun kinderen. Je hoort ze in je hoofd al mopperen en schelden op ze, de zorgen zijn gewoon te groot, dat snap jij best. En laat jij nu dé persoon zijn om ze daarbij te helpen! Dát wil je ze laten zien en dat gaat nu eenmaal beter als je Sofie (of Marie, of Stefanie, Eliza, Willeke, of Wouter) goed kent.
Dus de volgende keer als je nadenkt over teksten voor je site of blog, of als je je site nog eens doorneemt, kijk dan eens door de bril van jouw ideale klant.

Heb je hulp nodig met het schrijven van je ideale klant? In mijn schrijfcoaching voor jouw site besteden we ook daar aandacht aan.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *