Business to business? Of toch van mens tot mens?

Eerder deze week postte ik op LinkedIn iets over marketingstrategieën in koppen van mails. Door de reacties hierop, besloot ik mijn visie op verkopen toe te lichten.

Allereerst: Op zich is er niets mis met marketingstrategieën, MITS ze bij je passen! Mensen willen zien wie jij echt bent, niet welke trucjes je hebt geleerd. Als die ‘trucjes’ bij je passen, dan kunnen ze ontzettend waardevol zijn, maar ‘sales om de sales’ maakt jou meestal niet gelukkig en je klant uiteindelijk ook niet. Mensen willen je leren kennen. Men spreekt niet voor niets altijd van know – like – trust. Als je alleen maar strategieën toepast die ver bij jou vandaag liggen, dan werken ze vaak niet, of krijg je er alleen klanten van waarvan Bart van den Belt zou zeggen dat ze je meer kosten aan paracetamol dan ze je opleveren. (heerlijke uitspraak vind ik dat!)

Een van mijn heldinnen, Veronique Prins, is een kei in sales. Geloof me, ik nam ooit een dienst bij haar af en ze raadde me de basis versie aan, omdat ze wist dat ik het zelf kon. Maar als ze mij de super VIP versie (die niet eens bestond, alleen de gewone VIP) had willen verkopen, was het haar ook gelukt. Waarom? Omdat ze zo heerlijk zichzelf is (en uiteraard heel goed in wat ze doet). Zo ontzettend mens. En daar val ik voor, keer op keer. Als zij een keer volschiet omdat het lot van haar klanten haar zo aan het hart gaat, word ik alleen maar een grotere fan.

Het maakt uiteindelijk niet zoveel uit of je ‘Business to business’ werkt, of niet. Uiteindelijk zit er altijd een mens aan de andere kant. Natuurlijk kan het goed zijn dat een CEO het fijner vindt om met ‘u’ aangesproken te worden en probeer je ‘B2B’ vaak zakelijker over te komen, maar dat wil niet zeggen dat je niet dicht bij jezelf kunt blijven. Vroeger of later prikken mensen anders door je façade heen en val je door de mand.

Kijk dus altijd goed wat bij jou past en zorg dat je dat toepast. Sales is niet slecht of eng als jij het met de juiste intenties doet.

Als ik schrijf voor mijn klanten, werk ik echt met hun stem in mijn achterhoofd. Wat zou bij ze passen? Wat niet? Bij veel van mijn klanten passen de populaire marketingstrategieën niet. Dus schrijf ik zelden kopjes met ‘5 tips voor een…’. Ik geloof in menselijk zaken doen, zijn wie je bent, aantrekken wie echt bij jou past. Dat kan alleen door te laten zien wie jij bent en dat in al je uitingen naar voren te laten komen.

Mocht je daar nu moeite mee hebben? Neem dan contact met me op. Ik help je met liefde!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *