Een stappenplan – met praktische tips – om jouw beelden in woorden te vangen

(en te starten met bloggen)

“In gesprekken ben ik hartstikke goed, maar op papier. Pffff..!!” Eén van mijn klanten zit zuchtend tegenover mij op Skype. Ze gaat verder “Weet je, dan kan ik tenminste handen en voeten gebruiken, dingen uitbeelden. Dat helpt. Bovendien kan ik zien of mijn boodschap aankomt, dat lukt niet op papier en dan ben ik veel te bang dat ik de plank mis sla.” Deze klant is een hooggevoelige beelddenker. Ze denkt vooral in beelden en in gevoel. Als je met haar praat, kan ze je precies uitleggen wat ze bedoelt, maar dan kan ze het plaatje schetsen en kan ze nog verder uitdiepen als ze ziet dat je haar niet begrijpt. Enorm goed in haar vak, dat merk je zo. Maar ze wil haar kennis ook delen, in blogs en nieuwsbrieven. Bovendien is het soms zo handig als je iets al op papier hebt staan. Dat scheelt je een hoop uitleg en dan heb je meer tijd voor je klant.

Verder lezen →

Ben jij ook zo goed excuses verzinnen?

Normaal gesproken zou ik mezelf beschrijven als een behoorlijk doelgericht en daadkrachtig persoon. Als ik echt iets wil, dan weet ik van aanpakken en dan begin ik meestal ook gelijk. Maar daar zit ook precies het “probleem”: Als ik echt iets wil… Heb ik een beetje een dubbel gevoel, of moet ik eigenlijk iets, van mijzelf of een ander, dan is mijn creatieve brein heel erg goed in het verzinnen van redenen (of een nog beter woord: excuses). En vaak komen ze nog heel legitiem over ook.Verder lezen →

Maak jij wel genoeg foutjes in je teksten?

Ik krijg, waarschijnlijk net als jullie, veel nieuwsbrieven in mijn mail. Degenen die ik lees (ja, ik beken, ik sla er wel eens wat over), bevatten best vaak één of meer foutjes. Ik zie die foutjes natuurlijk heel snel, maar ik stoor me er zelden aan, als de inhoud van de mail maar goed is. Als ik foutjes zie in een mail van een perfectionist, weet ik namelijk dat de schrijver vanuit zijn hart heeft geschreven. Datgene wat ze wilde zeggen, moest er zo nodig uit, dat ze niet eens alle foutjes heeft opgemerkt. Zolang de inhoud waardevol is en de boodschap van de mail wel goed te volgen, maakt een klein taal- of typfoutje mij dus helemaal niet uit. (by the way: “typfoutje” is echt een correct woord, als je me niet gelooft, klik je hier)Verder lezen →

Hoe je kwetsbaar opstellen je super krachtig maakt!

Lang, heel lang, heb ik delen van mezelf geprobeerd te verstoppen. Mijn kwetsbaarheid, hoeveel ik voel, hoe druk ik kan zijn als ik gespannen ben, mijn creativiteit. Maar altijd kwamen (en komen) die delen toch weer boven drijven. En als het niet goedschiks kan, dan kwaadschiks. Als ik niet luister naar de fluisteringen, dan wordt de fluistering een schreeuw. Zo ook de laatste tijd en, geloof me, de schreeuw heb ik gehoord, hoe hard ik daarvoor ook probeerde het fluisteren te negeren.Verder lezen →

Wat is jouw ‘superpower’?

Ik vraag mijn zoontje bij het invullen van een vriendenboekje wat hij later wil worden. “Iron Man!” is zijn besliste antwoord. Ik blader door het boekje en kom ook Spiderman tegen, Captain America en bij de meisjes Mega Mindy. En natuurlijk zijn er nog wat jongens die profvoetballer willen worden en meisjes die prinses willen worden.

Weet je nog? Toen je kind was, dacht je dat je alles kon. Als je later groot was, werd je superheld. Of zangeres, of profvoetballer. Wat nou beperkingen? Overtuigingen die je kleiner maakten, had je gewoon niet. Want jij kon alles! Als jij dat wilde, werd jij gewoon Batman! Of Madonna. Geen probleem.

En toen… toen kwam er een kink in de kabel. De wereld haalde je zelfvertrouwen naar beneden. Je werd ingeperkt. Er werd je verteld dat je niet alles kon. Er was een grens aan wat je kon worden. Maar als je hard werkte kon je best een leuk leven hebben. Je dromen vervlogen…Verder lezen →

Wat doe je als je geen inspiratie hebt?

Wat een inspiratieloos weer is het vandaag! Ik kijk naar buiten en alles wat ik zie is grijs, nat. De druppels lopen langs het raam naar beneden. Ik hoor de regen op het dak. Een mens zou er bijna depressief en ontzettend inspiratieloos van worden. Maar ik niet, want ik heb een missie! Een missie om me te laten zien. Ook als ik even geen zin heb. Ook als ik misschien mijn dag niet heb. Of een heerlijke dag, waarop ik duizend dingen tegelijk wil doen. Of als de inspiratie gewoon niet wil komen.

Verder lezen →

Wat Carnaval en ondernemerschap gemeen hebben

Bij ons in het dorp is het carnaval. Wat minder uitbundig dan in het Zuiden, maar we hebben een optocht en veel mensen die er de grootste lol aan beleven om lekker los te gaan.
Ik lag er vanochtend in bed over na te denken wat toch maakt dat mensen zo’n lol hebben in carnaval vieren en bedacht me dat het voor velen misschien iets te maken heeft met de veiligheid van het zich verschuilen achter een vermomming, een masker. Dan ineens durven mensen meer, alsof de vermomming juist helpt om zichzelf te zijn. Maar waarom durven we dat dan in het normale leven niet? Ook in het normale leven zijn er volop maskers, maar dan juist om te verbloemen wie je werkelijk bent. Zo zonde vind ik dat.Verder lezen →

Durf jij te stralen?

Onze maatschappij maakt het ons soms maar moeilijk. We mogen niet falen, maar ook als we teveel stralen, worden we daarop afgerekend. Hoeveel mensen durven nu echt hun kop boven het maaiveld uit te steken? En toch is dat precies wat we als ondernemers nodig hebben: zichtbaar zijn. De succesvolste ondernemers die ik ken, durven zichtbaar te zijn. Ze werken hard, maar ze laten zich ook zien. Dat sommige mensen dat niet aankunnen, dat nemen ze voor lief. Natuurlijk is het niet altijd makkelijk, maar het hoort er wel bij.

Hoe meer jij je laat zien, hoe meer jij durft te stralen, hoe groter je bereik. Een groot bereik is fijn, maar ook eng. Want er zullen altijd mensen zijn die je dat niet gunnen. Of mensen die je niet bij kunnen benen als jij vooruit blijft gaan. En hoe meer jij durft te sprankelen, hoe groter die kans is.

Verder lezen →

Waarom bloggen zo belangrijk is voor ondernemers

met 5 tips om het makkelijker te maken

Veel ondernemers bloggen. Dat doen ze met een goede reden. Bloggen is namelijk een simpele manier om je klanten te bereiken en ze de kans te geven jou beter te leren kennen. Klanten willen niet alleen informatie over jouw diensten, maar willen jou ook leren kennen. Het is belangrijk voor ze om het idee te hebben dat ze wat van je weten, voor ze met je in zee willen gaan.Verder lezen →