Ben jij een rebel?

Ben jij een rebel?

Tijdens mijn werk in het onderwijs en later in de onderwijsondersteuning/huiswerkbegeleiding kreeg ik vele trainingen aangeboden. Gesprekstechnieken, ‘in gesprek met de leerling’, motiverende gespreksvoering, enzovoort. Ik was alleen een beetje een lastige leerling hierin. Niet alleen omdat ik veel gesprekstechnieken doorzag en er een beetje jeuk van kreeg, maar ook omdat ik ze niet goed kon onthouden en toepassen. Regelmatig hoorde ik collega’s dingen zeggen als: “Ik hoor wat je zegt,…” en “Begrijp ik nu goed dat je …”. Ik kreeg het niet mijn strot uit en mijn brein weigerde de zinnetjes op de juiste momenten op te lepelen. Daarvoor communiceer ik gewoon veel te veel uit mijn hart. Je kunt de regels wel leren, maar ze moeten ook bij je passen.

Let wel, er is niets mis met deze technieken, ze pasten alleen niet bij mij.

Verder lezen →

Faalangst, straalangst en de stemmetjes in je hoofd

Ik heb het gedaan. De stoute schoenen aangetrokken en gewoon die mail verstuurd. Ik dacht het al een tijdje als ik haar blog las: ‘Een komma hier, een punt daar, dit woord weg en de tekst zou veel beter leesbaar zijn. En als ik haar mocht helpen, zouden die d/t/dt foutjes ook niet meer voorkomen.’ Maar ja, zeurde een stemmetje in mijn hoofd, wie mailt er nu een succesvolle coach dat je haar kan helpen haar goed gelezen blog nog beter te maken? Wie ben ik om dat te doen? Tot vorige week. Ik las een heel goed blogbericht van haar, maar moest sommige zinnen toch een paar keer lezen. Was het nog steeds een supertekst, met een hele waardevolle boodschap, maar toch zag ik kansen en besloot te mailen.Verder lezen →

Zo wordt december jouw beste maand van het jaar

Blog jij je naar extra omzet in december?

De liedjes op de radio proberen mij te vertellen dat het de mooiste tijd van het jaar is, maar voor heel veel mensen, ook jouw en mijn klanten (je kunt ook ‘cliënten’ lezen, of misschien zelf ‘patiënten’) is het tegenovergestelde waar. Voor mijn klanten, ondernemers, omdat december vaak een stille maand is, met weinig klanten en omzet. Maar dat hoeft niet zo te zijn, juist doordat december voor veel mensen een rotmaand is.

Waar worstelt jouw ideale klant mee in december?

December is een zware en donkere maand, dus veel mensen worstelen zich deze maand door, waarschijnlijk ook jouw ideale klant. Als jij de vinger op de zere plek weet te leggen, voelt jouw ideale klant zich begrepen, gehoord en gezien en kan dit de maand bij uitstek zijn dat ze beslissen de telefoon te pakken, of eindelijk die mail te schrijven. Zorg dus dat je weet wat er nu in het hoofd van jouw ideale klant omgaat en zet het op papier. December is dé maand om te bloggen over de pijn van jouw ideale klant.

VoorbeeldenVerder lezen →

Soms gaat het gewoon even niet

Wie mij volgt, weet dat ik een voorstander ben van je blogberichten/nieuwsbrieven inplannen en gewoon aan de slag gaan op de dag dat je hebt ingepland dat je gaat schrijven. Nu zijn er alleen dagen dat het écht niet gaat, als je flink ziek bent, veel verdriet hebt of om een andere reden echt niet lekker in je vel zit. Heel soms (maar dan wel echt heel soms 😉 ) is dat een excuus om het bloggen een dag of een paar dagen uit te stellen. Een slecht blogbericht kan namelijk ook afbraak doen aan je expert status en dat is het laatste dat je wilt. Je wilt te allen tijde je beste werk leveren, toch?

Verder lezen →

(Ver)Wonderlijke content voor je blog of nieuwsbrief

Ik herinner me de veilige hand van mijn zus, de bloemetjes om me heen, de vlinders die ik met mijn ogen volgde. Nooit ging het mis, terwijl ik niet keek waar ik liep. Als kleutertje had ik namelijk een ‘geleidezus’. Ik verwonderde me over alles, dus ik had iemand nodig die me bij de hand nam en me behoedde voor botsingen en valpartijen. Mijn zorgzame grote zus nam die taak liefdevol op zich.

Dat verwonderen doe ik nog steeds, maar meestal in wat veiligere mate. Hoewel laatst de lucht onderweg naar huis zo adembenemend mooi was, dat ik bijna niet meer op de weg kon letten. Ik had alleen geen ‘geleidezus’ bij me, dus ik kon mezelf net op tijd weer bij de les roepen.

Verwonderen is sowieso een prachtige eigenschap, hoe meer wonderen je ziet, hoe dankbaarder je immers bent. Waarschijnlijk had je er alleen nog niet bij stilgestaan dat het je ook kan helpen bij het bloggen. Verder lezen →

Bloggen een kwestie van mindset?

Mindset… Het woord zou je ondertussen je neus uit kunnen komen. Iedere ‘goeroe’ gebruikt het te pas en te onpas en dan zou ik je vertellen dat ook bloggen een kwestie van de juiste mindset is? Nee toch?

Ja dus, sorry! In zekere zin heeft met regelmaat bloggen namelijk alles te maken met je mindset. Als jij je makkelijk laat beïnvloeden door alles wat er om je heen gebeurt, kun je heel veel redenen vinden om bloggen uit te stellen of zelfs helemaal niet te bloggen. Zo kreeg ik vanochtend toen ik net met mijn vingers boven het toetsenbord zat, een appje van een klant of het me lukte vandaag de teksten voor haar website nog te versturen, omdat de website binnenkort live gaat en ze de tijd wilde hebben om nog zaken aan te passen. Ik ben gelijk voor haar aan de slag gegaan, MAAR ik zit nu ook nog braaf te bloggen, omdat ik dat nu eenmaal ingepland had voor vandaag.Verder lezen →

De makkelijkste marketingtool

Mijn telefoon geeft een ‘Pling!’, het Messenger icoontje komt in mijn scherm. ‘Hé lieve Nadia, ik zag net je berichtje. Hoe gaat het nu echt met je?’ Ongeveer met deze woorden begonnen meerdere mooie contacten. Mensen die echt in mij geïnteresseerd waren. Ze begonnen geen gesprekje om mij iets te verkopen, maar waren oprecht geïnteresseerd in mij en mijn verhaal van dat moment. Soms hebben deze mensen wel wat te verkopen en blijkt na een tijdje fijn contact dat het erg aansluit bij mijn behoefte. De kans dat ik dan wat koop of afneem bij iemand met die ik al heb leren kennen en vertrouw is vele malen groter dan bij degenen die het hardste roepen dat ze iets te verkopen hebben.

Marketing, PR, jezelf verkopen, het is (nog) niet mijn grootste talent. Ik weet dat ik zeker niet de enige ondernemer ben die anderen makkelijker verkoopt dan mijzelf. Heeft iemand mij succesvol geholpen, dan prijs ik die graag aan en ik denk dat ik op deze manier bijvoorbeeld mijn business coach, Veronique Prins, al aan verschillende klanten heb geholpen. Bovenstaand voorbeeld geeft aan dat we altijd een ‘marketingtool’ in huis hebben Verder lezen →

Serieus? Nu pas?

Wat iedere ondernemer zou moeten hebben en ik nog niet had.

Oké, ik ga het toegeven, ik moet gewoon met de billen bloot… Ik had het nog niet. Echt niet. In mijn business toch best wel dom, maar ik was eigenwijs. Ik had geen content kalender. Ik vertrouwde op mijn creatieve brein. Het zou vast dagelijks wel iets oplepelen. Op zich had ik geen ongelijk. Ik kan iedere dag wel iets verzinnen om over te schrijven, maar toch…Verder lezen →

Lees dit NIET als je van pijn houdt

Sommige mensen houden van pijn. Ik behoor zeker niet tot die groep. De mondhygiëniste heeft me dat net weer – letterlijk – pijnlijk duidelijk gemaakt. Waarom het zo pijnlijk was? Omdat ik laks ben geweest. Omdat ik best wist dat ik moest flossen, maar het toch weer eens niet gedaan had. Ik voelde de noodzaak niet. Was braaf begonnen, maar toen was het flosdraad een keer op en daar ging ik weer. Net als bij buikspieroefeningen: als ik begonnen ben en één dag oversla, dan pak ik het niet meer op.

Zo is het voor veel ondernemers ook met bloggen. Ze willen wel, maar ze zien de noodzaak niet. Verder lezen →