Hoe zit het met jouw me-time?

Ik wilde vandaag heel ergens anders over schrijven, maar zoals dat gaat als je me-time neemt, kwam er allerlei nieuws in me op tijdens mijn fijne wandeling en de tijd die ik nam om de verbinding te zoeken met mijzelf. En juist daarin zit ook wat ik met jullie wil delen.

Ruimte creëren

Het schiet er zo makkelijk bij in, tijd voor jezelf nemen. Je kinderen hebben je nodig, je huis is een zooitje, de was stapelt zich op, je business of werk roept… Maar als je wilt schrijven, als je wilt creëren, of als je wilt weten welke kant je op wilt, is het essentieel om tijd te nemen om je te verbinden met jezelf, met je dromen.Verder lezen →

Wie vertegenwoordig jij?

Van het weekend op ons buurtfeest sprak ik een buurman die vertegenwoordiger is. Zoals me wel vaker opvalt bij vertegenwoordigers, kwam zijn ‘pitch’ er moeiteloos uit. Wij waren totaal niet zijn doelgroep, maar toch vertelde hij geanimeerd wat hij aan de man bracht, wat de voordelen ervan waren en waarom mensen dus juist zijn product moesten hebben. Het is maar goed dat ik geen cafetaria heb, want hij had me al bij ‘duurzaam’ 😉.

Moeiteloos verkopen

Vertegenwoordigers vertellen met zo veel gemak wat ze verkopen. Daar zouden wij als ondernemers nog heel veel van kunnen leren. Want wij hebben ook wel degelijk wat te verkopen, maar vaak komt het er maar wat hortend en stotend uit.Verder lezen →

Mijn grote waarom

Gisteren keek ik een webinar waarin de host het had over jouw grote waarom, de waarom die nog onder je waarom zit. Want je waarom is misschien wel ‘Genoeg geld verdienen om lekker te kunnen leven’, of ‘Doen wat ik leuk vind’, maar daaronder zit vaak een veel grotere waarom.

Als ik naar mezelf kijk, is natuurlijk geld verdienen een reden. Zeker niet de grootste, hoewel het wel belangrijk zou moeten zijn. (Ai, ik schrik hier zelf van mijn woordkeuze, maar ik laat hem wel staan) Het doen wat ik leuk vind ook en natuurlijk het mensen helpen beter te leren schrijven. Maar de waarom die daaronder zit is zoveel groter en zoveel mooier!

Wat wil ik écht?

Verder lezen →

Boeit me nikssss

“Boeit me nikssss” slist onze jongste tegen ons als iets hem niet interesseert. Het betekent: ‘Einde discussie’. Het boeit hem niet en daarmee basta! Als je kind het tegen je zegt, kan het best wat irritant zijn, maar als ondernemer zouden we dit veel vaker moeten denken. Wat ons bijvoorbeeld niet zou moeten boeien, is de mening van iedereen die niet onze ideale klant is.

Je oma, je partner, je vaderVerder lezen →

Een goed begin is het halve werk

Hoe goed ken jij jouw ideale klant?

 

Voor een mooi nieuw project waar ik aan werk, was een ideale klant uitgewerkt. Niet een beetje losjes, maar tot in de puntjes. Haar naam, haar baan, haar gezin, waar ze van houdt, wat ze belangrijk vindt, wat haar blokkeert of tegenzit en nog veel meer. Dat werkt zoveel fijner als je teksten gaat schrijven. Het is dus ook stap één als je wilt gaan schrijven voor je site. Ook daarna blijf je alles wat je schrijft en deelt, dus ook je social media posts en je blog, eerst bekijken door de bril van jouw ideale klant.

Ken de favorieten

Je zou je ideale klant zo uit moeten werken dat je niet alleen weet of ze moeder is en een man heeft, je moet haar echt leren kennen.Verder lezen →

Bang!

Zondagavond. Mijn oudste heeft vreselijke buikpijn. Zo ineens. Hij heeft geen idee waar het vandaan komt of wat de oplossing is. De jongste was net vreselijk aan het huilen. “Ik vind alleen slapen zo eng, ik ben bang in mijn eentje.” Ik hoef niet heel lang na te denken over de mogelijke oorzaak. Morgen de eerste dag van een nieuw schooljaar, zelfde groep, maar nieuwe meester en juf. En nieuwe vaardigheden die geleerd of uitgebreid moeten worden. De jongste weet niet of hij het wel zal kunnen, lezen en schrijven, het lijkt hem toch wel erg moeilijk, groep 3, zegt hij uiteindelijk. De oudste heeft vorig jaar al te vaak te horen gekregen dat hij niet volgens de standaard presteerde (hoe pienter hij ook is), ook al heeft hij veel geleerd en is hij enorm gegroeid. We leren zo vroeg dat we ‘niet goed genoeg zijn’, dus gek is het niet dat we vaak zo bang zijn om uit de schaduw te stappen.

Kun jij schrijven?

Verder lezen →

Strategie bullshit

Regeltjes, ‘moeten’, een keurslijf. Vorige week tijdens het sparren met een business buddy kwam ik erachter dat dat is hoe ik strategie zie. Oef! Niet zo gek dat ik me ertegen verzet. Maar toen ging ik nog verder nadenken. Doe ik dat eigenlijk wel? Of werk ik stiekem misschien vaker vanuit strategie dan ik denk? Maar ben ik alleen soms nog zoekende naar wat bij mij past? Neem nu mijn blog. Hoe vaak is deze NIET verschenen op maandag of dinsdag de afgelopen tijd? Wat mijn blog betreft heb ik een bijna ijzeren discipline. Ik schrijf hem op meestal op zondag, soms op vrijdag al en sowieso uiterlijk op maandag. Verder lezen →

Haak jij ook zo snel af?

Ik heb mij nooit geïdentificeerd met iemand in de slachtofferrol. Zelfs niet tijdens mijn burn-out, toch echt wel een ‘dieptepunt’ in mijn leven. Alleen al om die reden ben ik nooit ver gekomen in het boek van Eckhart Tolle. Ik las namelijk in het begin over een hele zwarte periode in zijn leven en daar herkende ik me niet in. En dat terwijl ik tijdens mijn burn-out eerst bar weinig vreugde ervoer. Toch herkende ik me nog steeds niet in de manier van praten/schrijven van Eckhart Tolle of anderen die eerst vertellen waar ze vandaan hebben moeten komen om te komen tot ‘verlichting’. Als het begin van het verhaal me niet aanspreekt, haak ik al heel snel af.

Zo is het ook met veel Facebook berichtenVerder lezen →

Wees als de Kapitein

Altijd blote voeten. Een ruwe, zongebruinde huid, een volle baard. Zijn nog altijd atletische lichaam, verraadt hard lichamelijk werk op zee. Zijn geitjes en katten worden door iedereen geadoreerd. Zijn grote, traditionele, blauw met witte zeilboot, de Agia Irini, is niet de modernste, mooiste boot, maar zeker de opvallendste in de hele haven. ‘Captain Yannis’ is een markante verschijning. Ik geloof niet dat er iemand is die in Pythagorion op Samos verblijft die hem niet kent. Dit jaar besefte ik pas dat hij eigenlijk een briljante ondernemer is en ons veel kan leren. Zo word jij meer zoals de kapitein:Verder lezen →

En we noemen hem…

Wat voor titel geef ik mijn blog?

Heb je zitten zwoegen en zweten en eindelijk een keer een prachtig blogbericht geschreven, heb je geen idee wat voor titel je het moet geven. Frustrerend! Je kunt natuurlijk gewoon benoemen waar je blogbericht over gaat, maar dat is vaak zo saai. Zeker als je je tekst ook gebruikt als ‘nieuwsbrief’ en je deze de titel van je blogbericht geeft. Bedenk dus altijd: ‘Zou ik een mail met deze titel openen?’

Verder lezen →