Zo’n flow dat je niet doorhebt dat je huis onderloopt

Vanochtend zat ik lekker te schrijven aan mijn nieuwe weggever. Ik vind namelijk dat mijn oude weggever (taaltips) niet 100 % past bij mijn onderneming. Natuurlijk wil ik jullie graag helpen om minder taalfouten te maken, maar ik wil jullie vooral helpen om krachtige, rakende teksten te schrijven. Ik wil jullie inspireren en helpen om betere blogs en nieuwsbrieven te schrijven. Of een site die echt bij jou past, die weergeeft wie jij bent.

Maar goed, ik dwaal af. Ik zat dus heerlijk in mijn flow, lekker muziekje op, toen ik ineens een gek geluid hoorde, ergens achter mijn muziekje, het leek wel …. – Ineens schoot mijn brein in de alarm stand – gedruppel! Ik liep naar de gang en ja hoor, er drupte water! Naar beneden! Verder lezen →

Niet commercieel zijn als marketingstrategie

Ik hoor je hersenen af en toe bijna kraken als je weer eens zo’n gekke titel van mij leest. ‘Huh, wat bedoelt ze nu weer?’ Ik zal het je uitleggen.

Mensen hebben weleens aan mij gevraagd of ik mezelf geen copywriter moet noemen. Mijn ferme antwoord daarop: Nee! Het zal aan mij liggen, maar ik krijg bij de term copywriter een beeld in mijn hoofd van een gladde vent, met een rode, glimmende sportauto, met dubbele uitlaat en leren bekleding. Zo een die een koelkast kan verkopen aan een Eskimo door op de juiste knoppen te drukken in de teksten die hij schrijft*. Begrijp me niet verkeerd, ik wil zeker de mensen die met mij werken, helpen om zichzelf beter in de markt te zetten. Ik wil ze ook helpen zichzelf te verkopen, maar dan wel als zichzelf.

Verder lezen →

Waarom ik bij de een wel koop en bij de ander niet

Op Facebook volg ik meerdere mensen die ongeveer hetzelfde doen. Of het nu coaches zijn, voedingsdeskundigen of verkopers van etherische oliën, er zijn nu eenmaal best veel mensen die hetzelfde beroep hebben. Dat wil alleen niet zeggen dat ze zich ook hetzelfde profileren! De een is ontzettend zichtbaar, maar wekt bij mij wat irritatie op, de ander zijn snoet zie ik dagelijks en dat stoort me totaal niet. De een vind ik ontzettend lief, maar verkoopt zichzelf niet, waardoor ik niet koop. De ander ken ik nauwelijks, maar is op het juiste moment op de juiste plek aanwezig voor mij, met de juiste informatie, zodat ik wel koop. Het draait voor mij om een aantal punten:Verder lezen →

Kun je alleen maar verkopen als je een merk bent?

‘Personal branding’, je leest er veel over tegenwoordig. Je ziet het ook veel om je heen. Zo ben ik een Formule 1 fan en zie je daar dat Max Verstappen echt een merk is geworden, met een eigen kleding lijn zelfs! Maar ook in ondernemersland hoor je er veel over. Je moet je eigen merk worden, je op een bepaalde manier profileren. Je herkenbaar maken door je hoedjes, je kleurige kleding. Je moet je merk stevig neerzetten.Verder lezen →

Ja, ik wil wel, maar ik…

Ik kom de slaapkamer van mijn oudste binnen. Een half uurtje geleden zou hij zich al aan gaan kleden, want we moeten zo weg. Hij is in zijn ondergoed aan het spelen. Als ik een beetje boos word – ik heb het hem immers al zes keer gevraagd – roept hij gelijk “Ja, ik wilde wel, maar ik raakte steeds afgeleid.” Zo heeft hij altijd een excuus, dit was nog een van de minst originele. Als volwassene vinden we dit vaak best irritant van onze kinderen, maar wanneer was de laatste keer dat jij een excuus verzon?Verder lezen →

Pffffff! Moet ik weer?

Denk jij dit ook als je weer ‘moet’ bloggen: “Pffffff! Moet ik weer?” Natuurlijk moet je niets, maar bloggen is wel belangrijk voor je onderneming. Je deelt je kennis. Je verhoogt je expertstatus (Voor mijn artikel met meer tips voor het verhogen van je expertstatus, klik je hier). Je houdt mensen die je volgen geboeid. Je verkoopt diensten die je aanprijst.

Weet de volgende keer dat je ‘moet’ bloggen, dat bloggen ook heel leuk kan zijn en jouzelf ook iets kan brengen. Allereerst: Je kunt er anderen mee helpen, hoe mooi is dat? Maar schrijven kan ook heel bevrijdend eVerder lezen →

Weet jij het nog?

Weet jij het nog, wanneer je voor het laatst een blog online zette? Wanneer precies je laatste nieuwsbrief was? Ik merk dat ik zelf vaak het overzicht wat kwijt raak, terwijl het voor je zichtbaarheid enorm belangrijk is dat je met regelmaat van je laat horen. En uitgerekend ik zou het natuurlijk precies moeten weten, gezien waar ik me op richt met mijn onderneming!Verder lezen →

Een stappenplan – met praktische tips – om jouw beelden in woorden te vangen

(en te starten met bloggen)

“In gesprekken ben ik hartstikke goed, maar op papier. Pffff..!!” Eén van mijn klanten zit zuchtend tegenover mij op Skype. Ze gaat verder “Weet je, dan kan ik tenminste handen en voeten gebruiken, dingen uitbeelden. Dat helpt. Bovendien kan ik zien of mijn boodschap aankomt, dat lukt niet op papier en dan ben ik veel te bang dat ik de plank mis sla.” Deze klant is een hooggevoelige beelddenker. Ze denkt vooral in beelden en in gevoel. Als je met haar praat, kan ze je precies uitleggen wat ze bedoelt, maar dan kan ze het plaatje schetsen en kan ze nog verder uitdiepen als ze ziet dat je haar niet begrijpt. Enorm goed in haar vak, dat merk je zo. Maar ze wil haar kennis ook delen, in blogs en nieuwsbrieven. Bovendien is het soms zo handig als je iets al op papier hebt staan. Dat scheelt je een hoop uitleg en dan heb je meer tijd voor je klant.

Verder lezen →

Ben jij ook zo goed in excuses verzinnen?

Normaal gesproken zou ik mezelf beschrijven als een behoorlijk doelgericht en daadkrachtig persoon. Als ik echt iets wil, dan weet ik van aanpakken en dan begin ik meestal ook gelijk. Maar daar zit ook precies het “probleem”: Als ik echt iets wil… Heb ik een beetje een dubbel gevoel, of moet ik eigenlijk iets, van mijzelf of een ander, dan is mijn creatieve brein heel erg goed in het verzinnen van redenen (of een nog beter woord: excuses). En vaak komen ze nog heel legitiem over ook.Verder lezen →