Wat je over bloggen en ondernemen kunt leren van Olympische sporters

Genieten jullie ook zo van de Olympische Spelen? Ik kijk eigenlijk niet veel, maar schaatsen vind ik wel heerlijk om te kijken en ik hou zo van de vreugde van de sporters als ze erin slagen een medaille te halen. Ik herinner me nog goed hoe mijn zus en ik samen met mijn vader vroeger schaatsen keken. Samen op zijn oude bruine stoffen bank wiegden we ongemerkt van links naar rechts mee met Hein Vergeer, Rintje Ritsma, Bart Veldkamp. We zagen Yvonne van Gennip brutaal haar tong uitsteken na het halen van haar gouden plak en genoten samen. Heerlijke herinneringen!

Dit blogbericht is niet alleen om weer eens te bewijzen dat je overal inspiratie uit kunt halen, maar ook omdat je serieus veel kunt leren van Olympische sporters. Hun doorzettingsvermogen, hun mindset en hun vreugde als ze hun ultieme doel bereiken.Verder lezen →

Wat houdt jou tegen?

Als mensen aan mij vroegen of ik ook schrijfcoach of blogcoach was, zei ik tot nu toe altijd dat ik tekstschrijver was, geen coach. Toch viel het me wel op dat ik altijd tips en aanwijzingen gaf en dat mensen die met mij samenwerken beter gaan schrijven. Aansprekender, meer vanuit het hart, herkenbaar voor hun ideale klant. Dus toen ik een Skype sessie had met mijn business coach over mijn aanbod, klonk het ineens niet zo gek meer toen ze zei: “Ik denk dat je meer moet gaan coachen.” Het gekke is dat ik het even van haar moest horen.  Dus, lieve mensen, het gaat er komen, blogcoaching en workshops! (Zo, nu heb ik het met jullie gedeeld en kan ik helemaal niet meer terug 😉 )

Niet standaard

Het gaat niet de standaard ‘Dit zijn de schrijfregels, dus zo moet je bloggen’ workshop worden, want ik ben nu eenmaal een beetje eigenwijs. Ik wil mensen gaan leren om vanuit hun hart te bloggen. Zodat hun ideale klant zichzelf herkent. Zodat ze mensen raken. Zodat mensen ze gaan onthouden en herkennen als dé expert! En ik wil ook juist de mensen helpen die wel willen bloggen, maar het toch steeds maar niet doen, omdat ze niet durven, omdat hun bezwaren, angsten of opvattingen over hun schrijven te groot zijn. Terwijl ze best weten dat bloggen een heel goed idee is als je jezelf wilt neerzetten als expert en jezelf wilt laten zien.

Wat houdt jou tegen?

Verder lezen →

Als je een ‘Nee’ voelt, maar toch ‘Ja’ zegt

Deze week even geen blogtips, maar wel een blog recht uit mijn hart en een waardevol inzicht, dus ik hoop dat jullie het me vergeven.

Vorige week had ik een telefoongesprek met een potentiële klant. Eigenlijk voelde ik al wel dat we niet helemaal bij elkaar pasten. Ze was niet mijn ideale klant – ik werk met name met coaches en therapeuten, maar sowieso met mensen die hun hart en missie volgen – maar ze wilde graag haar site persoonlijker en aansprekender hebben. Ik was er wel zeker van dat ik daarvoor kon zorgen. Bovendien was het een erg aardige dame en ik help nu eenmaal graag. De ‘nee’ die ik voelde, schoof ik daarom aan de kant.Verder lezen →

Flow bereik je niet alleen maar vanuit strategie en discipline

Creativiteit moet stromen en soms stroomt het gewoon even niet. De laatste tijd was ik daar een beetje tegen aan het vechten. Mijn business coach is namelijk helemaal van de strategie en planning en ze heeft helemaal gelijk, alleen is dat bij een creatief vak toch soms een beetje anders. Natuurlijk heb je strategieën nodig. Natuurlijk moet je je omzet en werkzaamheden plannen. Natuurlijk loont het regelmatig wel om gewoon te gaan zitten en aan de slag te gaan, zoals ik hier schreef. Maar niet altijd.Verder lezen →

Hou jij jezelf nog voor de gek?

Afgelopen vrijdag was ik op een heel gaaf event: Het ‘Yes you Can’ Event van Veronique Prins, mijn business coach. Nu ben ik een tikkie (understatement van het jaar) hoogsensitief, dus sowieso staat mijn hoofd na zo’n dag op standje ‘explodeergevaar’, maar deze keer niet alleen van de hoeveelheid prikkels, maar ook van de inzichten. En dat geeft me een uitdaging, want over welk inzicht ga ik dan schrijven? Hebben jullie dat ook weleens, dat je zoveel inzichten en inspiratie hebt dat je hoofd te klein lijkt? Tof als je er hieronder meer over deelt met me!

Geef nooit op

Veronique zelf is een enorme inspiratiebron en een bommetje ‘geen excuses, gewoon GAAN’ energie, maar ze had het voor elkaar gekregen een spreekster uit te nodigen die zonder excuses gaan voor je passie naar een heel nieuw niveau tilde: Bibian Mentel. Verder lezen →

Zo trek jij je ideale klant aan

Hoe vaak gebeurt jou dit: Je hebt een geweldig idee voor je blog of nieuwsbrief. Je wilt al bijna achter je laptop kruipen, of hebt zelfs al wat op je blocnote staan als de stemmetjes in je hoofd beginnen: ‘Wie wil dit nu lezen?’ ‘Misschien maak ik wel iemand boos.’ ‘Als … dit leest, dan ben ik die misschien wel kwijt als klant.’ ‘…  zouden zich aangesproken kunnen voelen en afhaken.’ En zo gaat het nog wel even door. Ooit schreef ik een vrij gedurfd blogbericht ‘Niet commercieel zijn als marketingstrategie’. Op het moment dat ik de e-mail verstuurde (mijn blogberichten zijn, in de meeste gevallen, ook gelijk mijn ‘nieuwsbrieven’), wist ik dat het me waarschijnlijk wat inschrijvingen op mijn maillijst zou kosten. Ik had gelijk, er schreven zich een aantal mensen uit.Verder lezen →

Business to business? Of toch van mens tot mens?

Eerder deze week postte ik op LinkedIn iets over marketingstrategieën in koppen van mails. Door de reacties hierop, besloot ik mijn visie op verkopen toe te lichten.

Allereerst: Op zich is er niets mis met marketingstrategieën, MITS ze bij je passen! Mensen willen zien wie jij echt bent, niet welke trucjes je hebt geleerd. Als die ‘trucjes’ bij je passen, dan kunnen ze ontzettend waardevol zijn, maar ‘sales om de sales’ maakt jou meestal niet gelukkig en je klant uiteindelijk ook niet. Mensen willen je leren kennen. Men spreekt niet voor niets altijd van know – like – trust. Als je alleen maar strategieën toepast die ver bij jou vandaag liggen, dan werken ze vaak niet, of krijg je er alleen klanten van waarvan Bart van den Belt zou zeggen dat ze je meer kosten aan paracetamol dan ze je opleveren. (heerlijke uitspraak vind ik dat!)

Een van mijn heldinnen, Veronique Prins, is een kei in sales. Geloof me, ik nam ooit een dienst bij haar af en ze raadde me de basis versie aan, omdat ze wist dat ik het zelf kon. Maar als ze mij de super VIP versie (die niet eens bestond, alleen de gewone VIP) had willen verkopen, was het haar ook gelukt. Waarom?Verder lezen →

Heb jij ook zo’n overactief brein?

Het is zondagochtend zeven uur als ik wakker word van licht dat onze slaapkamer binnenkomt en een jongetje naast ons bed. “Mama, mogen wij naar beneden?” Ik kijk met één oog naar mijn wekker en mompel schor: “Nou, toe maar dan.” Ik draai me om om nog even heerlijk verder te soezen, maar dan popt een ogenschijnlijk onschuldige gedachte in mijn hoofd op. ‘Zal ik vandaag alvast een blogbericht schrijven, zodat ik hem gelijk morgenochtend kan versturen?’ De maandag is de vaste dag dat mijn blogbericht online komt en mijn e-mail wordt verstuurd. Vaak schrijf ik op maandag, maar de laatste tijd heb ik weleens gebruik gemaakt van inspiratie op zondag en kon ik maandag vroeger voor mijn klanten aan de slag.

Wie denkt dat zo’n gedachte onschuldig is, kent mijn brein niet. Dat begint namelijk onmiddellijk ideetjes op te lepelen. Misschien kan ik schrijven over dat blog dat ik van de week las over wat je als ondernemer kunt leren van ‘Wie is de mol?’. Dan kan ik illustreren dat je inderdaad overal inspiratie kunt vinden, zoals ik altijd roep. Of misschien kan ik schrijven over je doelen voor 2018, als aanvulling op mijn vorige blogbericht. Dan kan ik nog wat verder ingaan op waarom ‘Wekelijks bloggen’ op je lijstje moet staan. En dat is slechts het begin. Sowieso volgen na de ideeën voor mijn blog ook de mailtjes die ik niet moet vergeten te sturen en talloze andere gedachten in mijn nimmer stille hoofd. Naar slaap kan ik fluiten, totdat ik mezelf moe gedacht heb en de wekker gaat.

Meestal ga ik ervan uit als ik voor jullie schrijf dat jullie een tekort aan inspiratie hebben, of dat jullie denken dat dit zo is. Maar het kan net zo goed dat jij ook zo’n overactief brein hebt en gewoon niet weet waar je moet beginnen. Een paar van mijn tips om het beste uit een overactief brein te halen:Verder lezen →

Waarover ga jij bloggen in januari? (met inspiratie voor je blog!)

Januari, een maand van een nieuw begin, nieuwe kansen, een blanke pagina. Dat geldt voor jou, als ondernemer, maar ook voor jouw klanten. Veel mensen zijn bezig met goede voornemens. Het stellen van doelen. Het maken van plannen.

Hoe zit dat met jouw doelgroep? Willen ze gezonder gaan leven in januari? Willen ze de ballast van het voorgaande jaar loslaten? Willen ze eindelijk hun overmatige stress gaan aanpakken? Hun verdriet verwerken? Hun toxische relatie beëindigen? Beter voor zichzelf zorgen? Voor zichzelf leren opkomen? Opkrabbelen uit hun burn-out? Er meer voor hun kinderen zijn? Een betere ouder zijn voor hun kind? Tools aanleren om om te gaan met ‘moeilijk’ gedrag van hun kind? Zoveel mensen, zoveel wensen.Verder lezen →

Ben jij een rebel?

Ben jij een rebel?

Tijdens mijn werk in het onderwijs en later in de onderwijsondersteuning/huiswerkbegeleiding kreeg ik vele trainingen aangeboden. Gesprekstechnieken, ‘in gesprek met de leerling’, motiverende gespreksvoering, enzovoort. Ik was alleen een beetje een lastige leerling hierin. Niet alleen omdat ik veel gesprekstechnieken doorzag en er een beetje jeuk van kreeg, maar ook omdat ik ze niet goed kon onthouden en toepassen. Regelmatig hoorde ik collega’s dingen zeggen als: “Ik hoor wat je zegt,…” en “Begrijp ik nu goed dat je …”. Ik kreeg het niet mijn strot uit en mijn brein weigerde de zinnetjes op de juiste momenten op te lepelen. Daarvoor communiceer ik gewoon veel te veel uit mijn hart. Je kunt de regels wel leren, maar ze moeten ook bij je passen.

Let wel, er is niets mis met deze technieken, ze pasten alleen niet bij mij.

Verder lezen →