Ja, ik wil wel, maar ik…

Ik kom de slaapkamer van mijn oudste binnen. Een half uurtje geleden zou hij zich al aan gaan kleden, want we moeten zo weg. Hij is in zijn ondergoed aan het spelen. Als ik een beetje boos word – ik heb het hem immers al zes keer gevraagd – roept hij gelijk “Ja, ik wilde wel, maar ik raakte steeds afgeleid.” Zo heeft hij altijd een excuus, dit was nog een van de minst originele. Als volwassene vinden we dit vaak best irritant van onze kinderen, maar wanneer was de laatste keer dat jij een excuus verzon?

Ik hoor ze namelijk heel vaak van collega ondernemers. “Ja, ik moet eigenlijk werken aan mijn webteksten, maar ik was zo druk met andere dingen.” “Ja, ik moet eigenlijk bloggen, maar ik kan me er niet toe zetten.” “Ja, ik moet eigenlijk wel wekelijks een nieuwsbrief schrijven, maar ik had geen inspiratie.”. Tientallen redenen kunnen we verzinnen om het niet te doen, maar soms moet je gewoon jezelf even een liefdevolle schop onder je achterste geven en het gewoon gaan doen.

Want als je schrijft (nieuwsbrieven/blogs/artikelen):

  • Verhoog je je zichtbaarheid (klanten komen je tegen, Facebook deelt je berichten vaker, klanten worden herinnerd aan je bestaan en wat je doet)
  • Verhoog je je expertstatus (mensen herkennen en erkennen jouw expertise als ze steeds iets van jou lezen waarin jij je profileert)
  • Verhoog jij je omzet (als je teksten aanspreken en mensen ze vaker tegenkomen, ‘kopen’ ze sneller bij je)

Ja, maar ik heb geen discipline.”
Dan plan je wekelijks of een aantal keren per maand een uur in dat je gaat schrijven. Je blokkeert tijd in je agenda en je gaat ervoor zitten. Pen of laptop in de aanslag en gaan!

Ja, maar dan heb ik nog steeds geen inspiratie.”
Lees mijn andere blogs hierover, daarin geef ik tips.

Lukt het je dan nog niet? Kijk dan eens bij mijn dienst Blogfocus. Ik help je herinneren, ondersteun je en coach je, stel inspiratievragen en ik redigeer je blogs ook nog eens!

Ja, maar ik heb geen tijd. Ik doe namelijk uren over één goede nieuwsbrief.
Dan schrijf je een ruwe opzet en schakel je iemand in om je te helpen. Een goede tekstschrijver (ik ken er wel een ;-)) kost schrijven veel minder tijd dan het jou kost. Die haalt jouw foutjes eruit, maakt je tekst mooier en zorgt dat je tekst pakkend is en klaar is om online te zetten. Kost jou maar pakweg een half uurtje, de rest besteed je uit. Die tijd kun jij mooie besteden aan je onderneming. Kun jij geld verdienen, terwijl er voor jou geschreven wordt!

Ja, maar ik kan niet correct schrijven.”
Geeft niks, je kunt of iets op papier zetten (met foutjes en al), of je tekst inspreken en dan laat je je helpen.

Ja, maar ik krijg mijn gevoel niet onder woorden.”
Dan spreek je je gevoel in, of je probeert het zo goed mogelijk op te schrijven en dan stuur je het naar mij. Ik vertaal jouw gevoel en beelden naar taal en schaaf aan je tekst tot jij tevreden bent. (ik kan hier wel heel braaf “tekstschrijver” blijven opschrijven, maar ik ken geen anderen die dit specifiek doen).

Kijk eens bij mijn aanbod wat ik voor je kan betekenen als je een van bovenstaande excuses hebt. En wil je sparren over of ik wat voor je kan betekenen – bijvoorbeeld als jouw excuus er nog niet bij staat – dan vul je mijn contactformulier in.

Neem maar van me aan dat ik zelf ook weleens uitstelgedrag heb, of excuses verzin. Sterker nog, op het moment heb ik zo’n goede reden om niets te doen, dat als ik het jullie zou laten weten, jullie me een maand vrij zouden gunnen. Maar ik schrijf toch!

Omdat ik iets te delen heb.

Omdat ik jullie wil aanzetten tot actie.

Omdat ik mijn werk het leukste werk vind dat er is.

En natuurlijk omdat ik niet wil dat jullie vergeten dat ik besta.

Dus ga aan het werk! En lukt het je niet alleen, dan vraag je mijn hulp. Ik help je met liefde!

Van No No naar Go Go in vijf minuten

Het zal jullie misschien verbazen, maar ook mij ontbreekt het weleens aan inspiratie. Helemaal als ik met wat beperkende overtuigingen mijzelf wat onzeker heb gemaakt. Dan twijfel ik ineens aan mezelf en weet ik spontaan – heel even – niet meer wat ik nog voor mijn klant zou kunnen betekenen.

Laatst zat ik in zo’n fase. Ik zat er tegenaan te hikken om aan het werk te gaan, want ik was overtuigd dat ik geen inspiratie zou hebben. Ik was van alles aan het verzinnen om niet aan het werk te gaan. Draaide wasjes, deed een poging tot opruimen (niet verder vertellen, maar het huishouden is niet mijn grootste talent), keek voor de zoveelste keer of ik niets miste op Facebook. Ik werd ondertussen al behoorlijk chagrijnig van mezelf. Maar toen ging ik ineens, binnen vijf minuten van mijn No No fase naar een Go Go! Voor ik het wist, zat ik te typen als een gek en dezelfde dag nog kon ik een documentje mailen met daarin een opzet voor de tekst.

Wat heb ik nu gedaan? Wat was mijn geheim? Hoe kwam ik ineens wel aan inspiratie? Ik zal het jullie verklappen (denk het tromgeroffel er even bij…): Ik ging ervoor zitten en ging aan de slag. Het grote geheim was het gewoon gaan DOEN! Niet lopen miepen dat het me niet lukte, in mijn hoofd of tegen mijn kat klagen dat ik geen inspiratie had. Ik ben het gewoon gaan doen!

En dat kun jij ook! Geen inspiratie voor je blog of nieuwsbrief? Ga er eens voor zitten en begin gewoon. Ga gewoon schrijven, zet je pen op een vel papier of ga achter je laptop zitten en begin gewoon ergens (Tip: voor veel mensen werkt pen en papier beter, maar kijk vooral wat voor jou werkt). Vaak komen je beste teksten vanuit een bepaalde flow, de woorden komen je zomaar aanwaaien, je gaat zitten schrijven en even later heb je een blog of nieuwsbrief. Fantastisch, aansprekend en recht uit je hart! Maar als je mensen echt geboeid wilt houden, moeten ze je niet uit het oog verliezen. En zeg eens eerlijk: Hoe vaak komen die momenten van pure, heerlijk stromende flow voor? Wekelijks? Of meer maandelijks? Of eens in de twee of drie maanden? En denk je dat dat genoeg is om je potentiële klanten geïnteresseerd te houden? Of zijn ze dan al overgestapt naar een ander?

Inspiratie kun je afdwingen, door ervoor te gaan zitten en jezelf te dwingen te schrijven. En weet je wat het mooiste is? Als je tekst dan toch echt niet best blijkt te zijn, dan hoef je hem niet te versturen. Er is dus geen man overboord! Maar de kans is groot dat je alsnog een mooie tekst hebt neergepend en dat je dus weer nieuw leesvoer geproduceerd hebt voor de mensen die je volgen. Zodat ze je niet vergeten. Zodat jij de eerste bent aan wie ze denken als ze iemand zoeken in jouw werkveld. Zodat ze jou blijven zien als dé expert. Blijf dus vooral schrijven, mensen willen lezen wat jij te vertellen hebt.

Gaat het nu allemaal niet vanzelfsprekend? Krijg je echt de juiste woorden niet op papier? Kijk dan eens bij mijn aanbod. Lukt het schrijven je wel, maar kun jij jezelf er niet voldoende toe zetten? Heb je iemand nodig die je een reminder geeft dat je ‘moet’ schrijven, die je helpt inspiratie te vinden en die je tekst dan ook nog voor je redigeert? Kijk dan eens bij Blogfocus, voor ondersteuning en coaching bij het – met regelmaat – schrijven van je blogberichten.

Ik help je met liefde!

Pffffff! Moet ik weer?

Denk jij dit ook als je weer ‘moet’ bloggen: “Pffffff! Moet ik weer?” Natuurlijk moet je niets, maar bloggen is wel belangrijk voor je onderneming. Je deelt je kennis. Je verhoogt je expertstatus (Voor mijn artikel met meer tips voor het verhogen van je expertstatus, klik je hier). Je houdt mensen die je volgen geboeid. Je verkoopt diensten die je aanprijst.

Weet de volgende keer dat je ‘moet’ bloggen, dat bloggen ook heel leuk kan zijn en jouzelf ook iets kan brengen. Allereerst: Je kunt er anderen mee helpen, hoe mooi is dat? Maar schrijven kan ook heel bevrijdend en helend werken. Het kan je helpen om alle informatie die in je hoofd rondzwerft eens los te laten. Het kan je helpen je gedachten te ordenen. Het kan je helpen ervaringen los te laten. En het hoeft helemaal niet zo moeilijk te zijn. Natuurlijk heb ik ook daar een artikel over geschreven.

Nu kan ik me alsnog voorstellen dat bloggen (of nieuwsbrieven versturen) niet jouw prioriteit heeft. Zeker als schrijven je niet zo aan komt waaien, kun je behoorlijk in de uitstelmodus schieten. Ik hoor ondernemers ook vaak zeggen: “Bloggen? Ja, dat zou ik echt moeten doen… Maar ik doe het nooit.” Zonde vind ik dat! Want jouw ideale klant wil weten wat jij te vertellen hebt!

Dus geef jezelf die (liefdevolle) schop onder je achterste en begin, het liefst vandaag nog. Zoek onderwerpen om over te bloggen en schrijf die bijvoorbeeld al op. Stop ze in een doosje, of zet ze in een mapje op je computer. Dan heb je een houvast als je gaat schrijven. Gebruik momenten van inspiratie optimaal. Inspiratie voor één blogbericht? Mooi, schrijf die dan. Niet uitstellen, gewoon nu! Inspiratie (en tijd) voor drie blogberichten? Schrijf ze allemaal en sla ze op, heb je voor de volgende weken ook alvast iets.

Kom je er nu in je eentje niet uit? Dan kan ik je op twee manieren helpen. Ik kan je ‘stok achter de deur’, coach en inspirator zijn, daar lees je hier meer over. Deze dienst werkt perfect voor wie wel kan schrijven (hoeft niet foutloos, daarom redigeer ik ook), maar het niet vaak genoeg doet.
Lukt het schrijven je niet? Krijg je je beelden en gevoel niet op papier? Vind je niet de juiste woorden? Ben je gewoon beter in praten dan in schrijven? Dan kan ik je ook helpen met het schrijven van je blogs, nieuwsbrieven, teksten voor je site, enzovoort. Meer informatie daarover vind je hier.

Heb je nog vragen, of wil je weten of ik de juiste persoon ben voor jou? Schroom dan niet om contact op te nemen. Ik help je met liefde!

Weet jij het nog?

Weet jij het nog, wanneer je voor het laatst een blog online zette? Wanneer precies je laatste nieuwsbrief was? Ik merk dat ik zelf vaak het overzicht wat kwijt raak, terwijl het voor je zichtbaarheid enorm belangrijk is dat je met regelmaat van je laat horen. En uitgerekend ik zou het natuurlijk precies moeten weten, gezien waar ik me op richt met mijn onderneming!

Nu komt het bij mij doordat ik zoveel schrijf. Er staan alweer twee artikelen van me in de wacht bij online magazine Nieuwetijdskind (hier schrijf ik over van alles wat me bezig houdt. Tegenwoordig steeds meer over hooggevoeligheid en ondernemen, omdat dat me meer bezig houdt). Er is afgelopen week ook weer een artikel van me gepubliceerd op Vrouw&Passie (hier schrijf ik over ondernemen). Daardoor weet ik soms niet meer precies wanneer ik voor het laatst geblogd heb en mijn maillijst een mail heb gestuurd. Hoewel het nooit heel lang geleden is, vergeet ik de precieze datum of week vaak weer. Dat ga ik dus anders doen, beter inplannen! Ik schrijf tegenwoordig mijn acties per week op, zo weet ik precies wanneer ik weer iets wil sturen. Ik zorg alleen wel dat ik eerst iets te vertellen heb, dus ik hou me niet vast aan een dag. In een week heb ik altijd wel ergens inspiratie, dus of ik dan op dinsdag of donderdag schrijf, maakt voor mij niet uit.

Maar voor anderen, misschien ook wel voor jou, kan het ook zo zijn dat je het niet meer weet omdat het zo enorm lang geleden is. Of misschien heb je het überhaupt nog nooit gedaan, bloggen. Terwijl het voor jou en de lezer fijn is als jij je kennis deelt. Ik schrijf zelf regelmatig adviezen die ik mijzelf zou willen geven. Of ik schrijf over wat ik bij mijn klanten tegenkom. Het kan ook fijn zijn om, zonder namen te noemen, ervaringen uit je onderneming van je af te schrijven. Hele fijne ervaringen, of dingen die je raakten. Zolang je de privacy van je klanten in de gaten houdt, kan het voor potentiële klanten fijn zijn te lezen wat jij precies doet en wat jij kunt bereiken.

In de waan van de dag kan het alleen zo lastig zijn om er tijd voor te vinden. (Zo zit ik nu te schrijven met twee kinderen die steeds komen vragen waar ze hun lievelingsshirt kunnen vinden, of ik nog sokken weet te vinden, etc. Ze hebben hier vakantie namelijk. Maar ik schrijf wél. Nu nog hopen dat ik geen foutjes over het hoofd zie door de afleiding) Om te weten wanneer je er echt even voor moet gaan zitten. Om inspiratie te vinden. Je hoofd zit vol met zoveel, waar moet je nu over schrijven? Je wilt best bloggen, maar je komt er niet toe. Omdat ik dit zoveel hoorde van ondernemers, ben ik gaan nadenken over een nieuwe dienst: Blogfocus. Ik help je dan om gefocust te blijven. Ik stuur je namelijk reminders dat je ‘moet’ bloggen. Bovendien stuur ik je inspiratievragen: Vragen waardoor jij gaat nadenken over onderwerpen voor je blogs. En ik redigeer wat je hebt geschreven, dus je hoeft je geen zorgen te maken over foutjes. Hiermee ben ik ook nog meer jouw ‘stok achter de deur’, want ik weet wanneer je iets geschreven hebt. Je leest er hier meer over.

Blogfocus is geschikt als je wel zelf iets op papier krijgt. Het hoeft nog niet perfect, er kunnen nog foutjes in staan, of zinnen die nog niet helemaal lekker lopen, maar er is een tekst om te redigeren. Heb je nu moeite om je woorden op papier te krijgen, omdat je bijvoorbeeld meer in beeld en gevoel denkt? Zoek je iemand die voor jou schrijft of je helpt je ruwe opzet te herschrijven? Dan zijn mijn andere pakketten meer geschikt voor je, klik dan hier.

Een stappenplan – met praktische tips – om jouw beelden in woorden te vangen

(en te starten met bloggen)

“In gesprekken ben ik hartstikke goed, maar op papier. Pffff..!!” Eén van mijn klanten zit zuchtend tegenover mij op Skype. Ze gaat verder “Weet je, dan kan ik tenminste handen en voeten gebruiken, dingen uitbeelden. Dat helpt. Bovendien kan ik zien of mijn boodschap aankomt, dat lukt niet op papier en dan ben ik veel te bang dat ik de plank mis sla.” Deze klant is een hooggevoelige beelddenker. Ze denkt vooral in beelden en in gevoel. Als je met haar praat, kan ze je precies uitleggen wat ze bedoelt, maar dan kan ze het plaatje schetsen en kan ze nog verder uitdiepen als ze ziet dat je haar niet begrijpt. Enorm goed in haar vak, dat merk je zo. Maar ze wil haar kennis ook delen, in blogs en nieuwsbrieven. Bovendien is het soms zo handig als je iets al op papier hebt staan. Dat scheelt je een hoop uitleg en dan heb je meer tijd voor je klant.

Herken jij je nu in het bovenstaande? Lees dan vooral verder. Ik geef je een stappenplan om jouw beelden in woorden te kunnen vangen, zodat je een mooie aanzet hebt om te beginnen met bloggen, of om jouw kennis op een andere manier te delen.

  1. Gebruik je plaatjes

    Maak het visueel voor jezelf, teken het uit, maak een ‘moodboard’ of een mindmap. Als je onmiddellijk probeert je beelden of gevoel te vangen in woorden, sla je een stap over die voor jou essentieel is. Jij hebt je plaatjes nodig om duidelijk te maken wat je bedoelt, dat hoort bij jou als persoon, dus ook bij jou als ondernemer. Als je houdt van tekenen, of als dit je helpt, teken je je plaatjes uit. Ook fijn is een mindmap maken, met tekeningen of afbeeldingen erin. Wil je je ideeën vangen, maar ben je geen tekenaar, dan kun je ook gaan bladeren in een tijdschrift met een thema dat past bij waar je over wilt schrijven, of op internet zoeken naar afbeeldingen en foto’s of illustraties verzamelen. Bonustip: Waarschijnlijk kom je nog meer tegen dat je inspireert. Bewaar die afbeeldingen ook, maar hou ze even apart, dan heb je ook alvast een aanzet voor je volgende blogbericht(en).

  1. Structureer

    Nu je kunt zien waar je over wilt gaan schrijven, ga je een structuur aanbrengen: wat hoort bij je introductie, wat hoort bij het middenstuk, wat hoort bij het einde (je samenvatting of conclusie)? Maak ook dat visueel voor jezelf, maak bijvoorbeeld een schema, een (nieuwe) mindmap of plak je plaatjes gestructureerd op een blad, zodat je een ‘moodboard’ krijgt maar dan wel een overzichtelijke om de wirwar aan plaatjes in je hoofd een plekje te geven.

  1. Schets je beeld met woorden

    Dit is de fase dat je pen en papier pakt. Nadat je de beelden hebt opgeroepen en ze hebt gestructureerd, begin je met schrijven. Let niet op je spelling, let niet op je zinsbouw, ga gewoon schrijven. Gebruik de inspiratie die je net hebt opgedaan en schets de plaatjes die je hebt gevonden. Omschrijf wat je ziet. Gebruik de details die je ziet. Maak je nog niet druk over hoe je het schrijft, zelfs de precieze woorden zijn in deze fase nog niet belangrijk, het is je eerste opzet.

  1. Lees na wat je hebt opgeschreven en stel bij

    Nu pas ga je letten op wat je precies hebt opgeschreven. Kloppen je zinnen? Klopt de structuur van je tekst? Moet je misschien nog wat dingen verplaatsen naar een andere alinea? Kloppen de woorden die je hebt gebruikt bij wat je wilt zeggen? Extra tip: zoek op internet naar synoniemen als je vindt dat een woord niet zo mooi is, meestal staat er wel een woord bij dat nog beter past. Pas je tekst aan, terwijl je hem uittypt en sla op. Ja, je leest het goed, je gaat hem nog NIET publiceren.

  1. Laat je tekst nalezen of controleer hem zelf na een paar dagen

    Ken je iemand die een kei is in taal en die jou heel lief vindt en iets voor je over heeft? Top, vraag diegene dan jouw tekst na te lezen. Heel vaak staat er nog wel hier en daar een typfoutje of kromme zin in. Ben je zelf goed in Nederlands, lees dan zelf je tekst, liefst na een paar dagen, nog eens goed na. Als je een paar dagen wacht, bekijk je de tekst weer met een frisse blik en is de kans dat je over je foutjes heen leest, kleiner. Ik weet dit uit ervaring: Vlak nadat ik een tekst geschreven heb, weet ik nog zo goed wat ik wilde zeggen, dat ik het soms helemaal niet zie als er bijvoorbeeld een woord mist. (Ik ben alleen ook van nature niet zo geduldig, dus soms ben ik lekker eigenwijs en post ik al sneller. Wel een risico!)

Heb je al deze stappen gezet? Gefeliciteerd, je hebt een blogbericht geschreven! Als je tevreden bent, kan hij online! Nog een extra tipje: Wacht niet tot je hem perfect vindt, want dan zet je hem nooit online. Het is altijd beter om in ieder geval actie te ondernemen, dan om stilletjes te gaan zitten wachten tot alles wat je doet perfect is.

Lukt het je zelfs met deze tips niet? Of lukt het je niet om een foutloze tekst te schrijven? Herken je jezelf niet in wat je net opgeschreven hebt? Of krijg je überhaupt geen woord op papier? Of kost dit je gewoon veel te veel van je kostbare tijd? Laat mij je dan helpen. Je mag bij mij zelfs een ingesproken tekst inleveren, of een ruwe opzet mailen, dan doe ik de rest. En ik verzeker je dat ik er alles aan zal doen om de voor jou perfecte tekst aan te leveren. Ik schaaf eraan totdat jij jezelf er helemaal in herkent.

Mag ik je helpen schitteren? Neem dan vrijblijvend contact met me op. Ik help je met liefde!

Ben jij ook zo goed excuses verzinnen?

Normaal gesproken zou ik mezelf beschrijven als een behoorlijk doelgericht en daadkrachtig persoon. Als ik echt iets wil, dan weet ik van aanpakken en dan begin ik meestal ook gelijk. Maar daar zit ook precies het “probleem”: Als ik echt iets wil… Heb ik een beetje een dubbel gevoel, of moet ik eigenlijk iets, van mijzelf of een ander, dan is mijn creatieve brein heel erg goed in het verzinnen van redenen (of een nog beter woord: excuses). En vaak komen ze nog heel legitiem over ook.

Zo ging dat ook met de aanloop naar een Facebook Live. Ik wilde het al tijden doen. Tenminste, ik moest het doen van mijzelf, want iedereen zegt dat het zo belangrijk is en dat je er veel mensen mee bereikt. Nu heb ik er op zich niet zo’n problemen (meer) mee om mijzelf te laten zien, maar hier zag ik kennelijk toch wel erg tegenop, want mijn overactieve brein lepelde excuus na excuus op. Het enige excuus dat achteraf echt legitiem was, was toen ik geen stem had. Ik zag iedereen al met zijn oor naar het scherm gedraaid hun best doen me te verstaan. Nee, dat kon echt niet, maar verder… Ik heb het zelfs een keer niet gedaan omdat ik mijn haren moest wassen en niet met vet haar op Facebook wilde, maar ook niet met nat haar… Extreem legitiem, nietwaar? (Ahum!) En daar komt nog bij: zichtbaar zijn is één ding, maar mijn stem terughoren vind ik altijd verschrikkelijk! (en spoiler alert: Ik blijk ook nog eens heel vaak “eh” te zeggen, vreselijk!)

Zo is het ook voor veel ondernemers een enorm struikelblok om te bloggen of nieuwsbrieven te versturen, dus verzin je daar redenen voor, bijvoorbeeld dat je geen inspiratie hebt. Daarover gaat mijn allereerste Facebook live. Ja, ik heb het eindelijk gedaan. Wil je mijn video bekijken, dan kan dat op deze facebookpagina. Liken van de pagina mag natuurlijk ook altijd! Mogelijk zijn jullie het met mij eens dat ik vooral moet blijven schrijven 😉 En zoals altijd zijn je vragen of opmerkingen meer dan welkom, onder het bericht op Facebook of via mijn contactpagina.

Ik hoor graag van je!

Maak jij wel genoeg foutjes in je teksten?

Ik krijg, waarschijnlijk net als jullie, veel nieuwsbrieven in mijn mail. Degenen die ik lees (ja, ik beken, ik sla er wel eens wat over), bevatten best vaak één of meer foutjes. Ik zie die foutjes natuurlijk heel snel, maar ik stoor me er zelden aan, als de inhoud van de mail maar goed is. Als ik foutjes zie in een mail van een perfectionist, weet ik namelijk dat de schrijver vanuit zijn hart heeft geschreven. Datgene wat ze wilde zeggen, moest er zo nodig uit, dat ze niet eens alle foutjes heeft opgemerkt. Zolang de inhoud waardevol is en de boodschap van de mail wel goed te volgen, maakt een klein taal- of typfoutje mij dus helemaal niet uit. (by the way: “typfoutje” is echt een correct woord, als je me niet gelooft, klik je hier)

Hoe meer ik vanuit mijn hart schrijf, hoe vaker ik ook “typo’s” in mijn teksten heb staan. Nu staat het voor mij niet zo professioneel als ik ze laat zitten, maar zelfs mij kan het gebeuren. In je eigen teksten lees je er het makkelijkst overheen, omdat je weet wat je wilt zeggen. Dat overkomt mij even goed als een ander. Ik stuurde ook niet zo lang geleden een mail met “[FNAME]” erin, in plaats van de voornaam. Foutje bedankt, verkeerde “mergetag” gebruikt in Mailchimp. Ik had gelijk een aantal afmeldingen voor mijn nieuwsbrief, maar als mensen daar niet overheen kunnen stappen, dan is dat heel jammer, maar dan waren ze ook niet werkelijk geïnteresseerd in mijn boodschap.

Laatst merkte ik zelfs dat ik tijdens het redigeren van een tekst zo opging in de boodschap van de tekst, dat ik echt even een knop om moest zetten om de foutjes eruit te halen. Dat zijn de beste teksten, want zolang je niet speurt naar foutjes, lees je er dan dus gewoon overheen.

Zeg ik nu dat je vooral maar je mails en blogberichten met heel veel fouten moet versturen of online moet zetten? Natuurlijk niet, maar ik wil je wel laten weten dat het vaak helemaal niet nodig is om de perfecte tekst te schrijven. Foutjes maken mag gewoon, dat doen we allemaal. En als je toch twijfelt, als je bang bent dat je teveel fouten maakt, of je tekst echt niet goed genoeg op papier krijgt, dan neem je gewoon contact met mij op. Ik help je met liefde.

Hoe je kwetsbaar opstellen je super krachtig maakt!

Lang, heel lang, heb ik delen van mezelf geprobeerd te verstoppen. Mijn kwetsbaarheid, hoeveel ik voel, hoe druk ik kan zijn als ik gespannen ben, mijn creativiteit. Maar altijd kwamen (en komen) die delen toch weer boven drijven. En als het niet goedschiks kan, dan kwaadschiks. Als ik niet luister naar de fluisteringen, dan wordt de fluistering een schreeuw. Zo ook de laatste tijd en, geloof me, de schreeuw heb ik gehoord, hoe hard ik daarvoor ook probeerde het fluisteren te negeren.

Ken jij dat ook? Je probeert een deel van jezelf, of het nu je creativiteit is, je hang naar vrijheid, de momenten dat je jezelf een ware ADHD-er vindt, of -heel vaak- je kwetsbaarheid te onderdrukken. Want de wereld zit toch niet op jou te wachten? Niet 100% zoals jij echt bent? Dat heeft je verleden je wel duidelijk gemaakt. Je moest je aanpassen. Niet te luid, niet te stil, niet te kwetsbaar, niet te kattig, niet te zacht, niet te hard en ga zo maar door.

Dus heb je geleerd maar zo’n 50% van jezelf te laten zien en de andere 50% vakkundig te verstoppen. Achter maskers, schilden, een façade. Je verstopt een belangrijk deel van jezelf. Lekker veilig, denk je. Maar het knagen blijft en wordt alleen maar erger. Je echte ik wil eruit, wil zich laten zien. Volop in de zon staan! Maar dat gekwetste deel van jou, durft niet.

Dus blijf je je verschuilen, ook al schuurt het masker je gezicht tot je het zelf niet meer herkent. Ook al doet het schild pijn aan je arm en wordt het steeds zwaarder, tot het bijna onmogelijk wordt het nog omhoog te houden. De buitenwereld, ook je klanten, de lezers van je blogs, artikelen, verhalen, nieuwsbrieven, krijgen nooit echt jou te zien. Alleen dat deel waarvan jij denkt dat de wereld het wil zien. De echte flow komt maar niet en je vraagt je regelmatig af waar dat toch door komt. Je doet alles toch zoals je geleerd hebt? Je hebt je toch zo netjes aangepast aan de norm?

Misschien heeft de maatschappij je zelfs zodanig te pakken gehad dat je je helemaal niet durft te laten zien. Vooral niet door wat je schrijft. Want er kunnen fouten in je tekst staan. Je teksten zijn misschien niet “mooi” genoeg. Mensen kunnen er van alles van vinden. En het staat er dan ook echt, letterlijk, zwart op wit.
Maar geloof me: Jij op je kwetsbaarst, zoals jij echt bent, daar zit je superkracht!

Mensen willen jou zien, zoals jij bent. Ze willen jou leren kennen.
Ik kan me voorstellen dat het dan vreemd lijkt dat ik je daarbij zou kunnen helpen. Wat kan een tekstschrijver nu doen om jou te helpen je te laten zien? Dat zal ik je vertellen. Deze tekstschrijver heeft namelijk een missie: Ik wil jou helpen jezelf te laten zien. Dat kan ik doen door jouw zelfgeschreven teksten te corrigeren en tips en aanbevelingen te geven. Maar ik kan ook voor jou schrijven, als jij het lastig vindt om jouw boodschap op papier te krijgen. Ik gebruik dan jouw woorden zodat jij in een mooie tekst jouw boodschap naar buiten kunt brengen. Ik schaaf net zolang tot jij helemaal tevreden bent en je er zeker van bent dat het 100% jouw boodschap is. Hoef jij je niet meer druk of bang te maken en kun jij je richten op je onderneming, of heb je meer tijd voor je gezin, of je hobby’s.

Nieuwsgierig geworden naar wat ik voor je kan betekenen? Klik dan hier, dan kunnen we er samen naar kijken in een Skype of telefoon gesprek. Ik help je met liefde!

Benieuwd geworden waarom je het jezelf en de wereld verschuldigd bent jezelf te zijn? Klik dan hier.

Wat is jouw ‘superpower’?

Ik vraag mijn zoontje bij het invullen van een vriendenboekje wat hij later wil worden. “Iron Man!” is zijn besliste antwoord. Ik blader door het boekje en kom ook Spiderman tegen, Captain America en bij de meisjes Mega Mindy. En natuurlijk zijn er nog wat jongens die profvoetballer willen worden en meisjes die prinses willen worden.

Weet je nog? Toen je kind was, dacht je dat je alles kon. Als je later groot was, werd je superheld. Of zangeres, of profvoetballer. Wat nou beperkingen? Overtuigingen die je kleiner maakten, had je gewoon niet. Want jij kon alles! Als jij dat wilde, werd jij gewoon Batman! Of Madonna. Geen probleem.

En toen… toen kwam er een kink in de kabel. De wereld haalde je zelfvertrouwen naar beneden. Je werd ingeperkt. Er werd je verteld dat je niet alles kon. Er was een grens aan wat je kon worden. Maar als je hard werkte kon je best een leuk leven hebben. Je dromen vervlogen…

Ik wilde heel graag iets creatiefs doen. Ik zou modeontwerpster worden, of zangeres, of schrijfster, of dichteres. Want ik tekende zo graag, liep altijd te zingen en wat ik voelde, verwerkte ik in verhalen en gedichten. Zo werd de wereld die me soms zo overweldigde door haar hardheid, iets makkelijker om mee om te gaan. Maar ja, daar kun je je brood niet mee verdienen toch? Toen ik werd afgewezen voor een drama opleiding, vervloog mijn laatste hoop op een leven waarin ik mij creatief kon uiten. Dus ging ik iets doen wat ik ook best leuk vond: ik ging het onderwijs in. Maar hoe leuk ik jongeren ook vind om mee te werken. Er bleef altijd iets knagen… Maar ja, wie was ik dan om mijn dromen na te jagen? Had ik dan zoveel talent? Had ik nog een ‘superpower’?

Grote kans dat dit verhaal deels herkenbaar voor je is. Want hoeveel van ons perken hun echte dromen niet in om het leven te leiden waarvan ons gezegd werd dat het de moeite waard was?

Maar wat nu als ik je vertel dat je nog steeds een ‘superpower’ hebt? Wat nu als ik zeg dat jij de wereld iets te bieden hebt dat niemand anders heeft? Grote kans dat het iets is wat jij heel gewoon vindt. Iets wat jij altijd zo doet, wat voor jou een tweede natuur is. Iets wat voor jou klein is, maar voor een ander heel groot kan zijn. Iets wat jij kunt bieden aan iemand die precies dat nodig heeft. Jouw eigen ‘superpower’. Misschien is het juist je zachte kracht. Ben jij Softwoman. Of is het juist hoe pittig je bent, ben je Spicewoman… Misschien zijn het je fantastische motiverende krachten en ben jij Motivatorwoman (in alle gevallen mag je natuurlijk ook “man” invullen, maar mannelijke superhelden zijn er al zoveel). Het maakt niet uit wat het is, maar ook jij hebt er een. Ook jij hebt een unieke kracht. En die kracht, wil de wereld zien! Dus verstop je niet meer. Geen excuses meer. Vind je superkracht en gebruik hem. Laat zien wie je bent!

Mijn ‘superpowers’ (Ja ja, ik heb er meer!) liggen op het creatieve vlak. Ik ga je geen zangles geven, zingen beperk ik nu lekker tot binnenshuis. Ik ga niet voor je tekenen. Heerlijk om te doen, maar niet mijn allergrootste superkracht. Wat ik wel kan en het allerliefste doe is schrijven of jou helpen met schrijven. En dan vind ik het ook nog eens superbelangrijk dat jouw boodschap bewaard blijft. Ik ben geen medium (soms lijken mensen dat te denken), maar ik kan wel met jou overleggen over wat jij precies wilt en als ik het niet in één keer goed heb, blijven schaven tot jij helemaal tevreden bent. En ook als jij moeite hebt om je woorden op papier te krijgen, of als ze maar niet correct op papier willen komen, kan ik je helpen. Ik help jou verwoorden wat je wilt zeggen. Ik corrigeer jouw teksten en herschrijf waar nodig. Of ik schrijf ze voor jou, om jou helemaal te ontzorgen. Zonder oordeel, want ik help jou heel graag om je boodschap naar buiten te brengen, ook als dit bij jou wat minder vanzelfsprekend gaat.

Kijk eens bij mijn aanbod om te zien wat ik voor je kan betekenen. En als je een vraag hebt – want misschien heb jij een vraag die er niet bij staat – neem dan gerust contact met me op.

Wat doe je als je geen inspiratie hebt?

Wat een inspiratieloos weer is het vandaag! Ik kijk naar buiten en alles wat ik zie is grijs, nat. De druppels lopen langs het raam naar beneden. Ik hoor de regen op het dak. Een mens zou er bijna depressief en ontzettend inspiratieloos van worden. Maar ik niet, want ik heb een missie! Een missie om me te laten zien. Ook als ik even geen zin heb. Ook als ik misschien mijn dag niet heb. Of een heerlijke dag, waarop ik duizend dingen tegelijk wil doen. Of als de inspiratie gewoon niet wil komen.

 

Die inspiratie… Wanneer komt die nu? Wanneer komt hij bij jullie? Bij mij vaak onder de douche, of als ik net wil gaan slapen. Niet echt de meest handige momenten, maar daarom hebben schrijvers en ondernemers altijd (nou ja, best regelmatig, de mijne is nogal eens zoek…) een schrijfblok in de buurt, toch?

En soms, misschien vaker dan je lief is, komt die inspiratie helemaal niet. Je denkt en denkt en…. NIETS! Wat doe je dan? Je had nog zo met jezelf afgesproken dat je zou bloggen. Dat is nodig voor je zichtbaarheid. Of je “moest” toch echt weer eens een Facebook post op je pagina zetten. De nieuwsbrief “moet” er echt weer uit, want je hebt al weken niets van je laten horen. Pfffffff!

Dus wat doe je? Een kop thee pakken en chocola en toch maar Netflixen? Of, je neemt mijn advies aan: Je zet wel die kop thee, het chocolaatje is optioneel (maar wel lekker) en je gaat ervoor zitten. Je pakt je pen en papier, of, voor de typmiepen onder ons, je laptop en gaat schrijven. Je begint gewoon ergens. Desnoods begin je over het weer! Dan zul je zien dat de rest vanzelf komt. Er zit een boodschap in je die naar buiten wil komen. Soms lukt dat alleen als je ervoor gaat zitten. Wat denk je dat ik net gedaan heb?

Mocht het zelfs dan nog niet lukken. Ben je echt blanco, geen gedachte in je hoofd? (Echt? Wauw, meditatie master ben jij!) Dan ga je erop uit. Normaal gesproken zou ik zeggen: Fijne schoenen aan en wandelen, maar of dat met dit weer aan te raden is, is de vraag. Dus dan ga je naar een café, of een andere plek waar je én wat meemaakt én rustig kunt schrijven. Kijk om je heen. Voel, proef, ruik. Wat kun je leren van die blije vogel die je net zag? Wat vond je zo inspirerend aan die dame die je net tegenkwam? Wat hoorde je dat jij heel anders zou doen? Waar deed die eerste slok cappuccino je aan denken? Pak je pen en schrijf! Start en hou niet meer op tot je klaar bent. Daarna pas schaven. Nu eerst die inspiratie uitpersen tot ie op is.

Je zult zien: Voor je het weet, staat er een hele tekst voor je op het papier en heb jij weer een stukje van jezelf laten zien. Veel schrijfplezier!

En je weet: Kom je er niet uit, loop je vast, twijfel je over je tekst, dan neem je gewoon contact met mij op. Ik help je met liefde!