Kun je alleen maar verkopen als je een merk bent?

‘Personal branding’, je leest er veel over tegenwoordig. Je ziet het ook veel om je heen. Zo ben ik een Formule 1 fan en zie je daar dat Max Verstappen echt een merk is geworden, met een eigen kleding lijn zelfs! Maar ook in ondernemersland hoor je er veel over. Je moet je eigen merk worden, je op een bepaalde manier profileren. Je herkenbaar maken door je hoedjes, je kleurige kleding. Je moet je merk stevig neerzetten.

Maar wat nu als ik geen merk kan en wil zijn? Zo had ik op vakantie een leuk hoedje, heerlijk tegen de zon. Maar moet ik die hoed dan steeds gaan dragen? Zo heb ik verschillende kleurige, bijna hippie-achtige kledingstukken. Maar ik heb nog meer gewone saaie spijkerbroeken en shirtjes. Ik heb meestal een voorliefde voor lichte kleurtjes, maar ik draag ook zeer regelmatig zwart. Ik was vroeger een echte metalchick en dat stukje van mijzelf zit nog wel een beetje in me, maar ik ben nu ook best netjes. Ik kan heel druk en extravert zijn, maar ben net zo vaak rustig en op mezelf. Ik hou van stevige muziek, maar ook van singer-songwriters en tegenwoordig zelfs soms van klassiek en opera. Ik ga met veel plezier naar concerten, maar ik zit ook heel graag thuis op de bank met een boek. Ik ben niet alleen tekstschrijver, maar ook auteur en dichter. Die dingen hebben wel wat met elkaar gemeen, maar ik ben niet in al die rollen precies hetzelfde.

Als ik mezelf op een bepaalde manier wil profileren, kan ik mijzelf niet meer echt zijn, want ik heb veel verschillende kanten. Als ‘personal branding’ ergens over zou moeten gaan, dan is het over jezelf zijn, maar dan ├ęcht jezelf. Dus al je kanten laten zien en dat kan niet als je een merk wilt neerzetten. Een merk is immers niet netjes en ruig. Niet saai en kleurrijk. Niet artistiek en heel gewoontjes.

Ik wil werken met ├ęchte mensen, niet met merken. Merken draaien voor mij om winstbejag, kijk maar naar de Verstappen merchandise. Niet dat daar iets mis mee is, maar het gaat niet meer zozeer om de persoon. Kijk ik bijvoorbeeld naar mijn business coach, dan heeft zij best een bepaald voorkomen, ze gaat bijvoorbeeld altijd netjes gekleed. Maar al droeg ze een strooien hoed en een band t-shirt, dan hing ik nog aan haar lippen. Toegegeven, een professioneel voorkomen helpt wel om je boodschap over te brengen, dus als ik heel eerlijk ben, zou ze meer tijd nodig hebben gehad om me voor zich te winnen, maar het is niet haar kleding waar het mij om draait. Het gaat om wie zij is, hoeveel hart zij heeft voor haar klanten en de resultaten die zij behaalt.

Wat mij betreft, zit de weg naar succes dus vooral in het jezelf zijn en blijven en jezelf laten zien. Daarvoor is het belangrijk dat je deelt wie jij bent. Niet alleen je expertise, die ook heel belangrijk is natuurlijk, maar ook een stukje van jezelf. Een van mijn klanten die ik help met haar nieuwsbrieven, schrijft altijd een stukje echt vanuit haar hart, over haar passie, die zeker te maken heeft met haar onderneming, maar meer over haarzelf zegt dan over haar werk. Die stukken vind ik heerlijk om te lezen en ik verander er heel weinig aan. Die stukjes maken haar nieuwsbrieven uniek en geven haar klanten zicht op wie zij is. Zij is geen merk, ze is gewoon heerlijk zichzelf en haar klanten willen alleen al daarom met haar werken. Dat gun ik jou ook, om, zonder een merk te zijn, jeZELF neer te zetten en te laten zien, ook in je blog, facebook posts en nieuwsbrieven.

Mocht je daar nu moeite mee hebben en graag hulp willen, of gewoon willen reageren op dit blogbericht, neem dan eens contact met me op, of laat je reactie hier achter door bovenaan dit bericht op ‘reacties’ te klikken.

Ik help je met liefde!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *